APELDOORN – Het einde lijkt definitief in zicht voor de dieselmotor. Fabrikanten schaalden de afgelopen jaren hun aanbod aan dieselopties al fors terug, waarbij ‘dieselgate’ het laatste zetje lijkt te geven.
Uit de nieuwste cijfers van VWE Automotive blijkt dat Nederlanders afgelopen jaar 21.029 dieselauto’s importeerden vanuit het buitenland. Een fikse daling van maar liefst 40 procent in vergelijking met het jaar ervoor. De cijfers zijn niet een op zichzelfstaand fenomeen; over de gehele linie daalde de verkoop van dieselauto’s in de Europese Unie. Dieselauto’s zijn nu nog goed voor iets minder dan een derde van de verkopen.
Voor- en nadelen
De voordelen van een dieselmotor waren vroeger een belangrijke factor voor mensen om te kiezen voor deze brandstofoptie. Zoals de lagere dieselprijs, een zuiniger motor, een langere levensduur van de motor en meer koppel. Daarentegen zijn dieselmotoren zwaarder, wegenbelasting hoger, de aanschafprijs is hoger en dieselmotoren waren voorheen ook nog vaak luidruchtiger en zorgden voor meer vervuiling dan benzinemotoren.
Blijven innoveren
Tegenwoordig zijn veel van deze voordelen een stuk minder relevant in vergelijking met de hoogtijdagen van de diesel. Zo zijn benzinemotoren door de jaren heen steeds zuiniger en efficiënter geworden, waardoor het verbruik – en dus de kosten aan de pomp – minder zijn geworden. Veel dieselrijders stapten dan ook over op zeer economische benzinemotoren die weer hun eigen voordelen hebben ten opzichte van de diesel. Enkele fabrikanten hebben de diesel al permanent vaarwel gezegd, zoals Porsche, gevolgd door Nissan, Toyota en Suzuki.