Wat we nu als heel normaal beschouwen was dat vroeger niet. De eerste verlichting op een auto bestond uit kaarsen, er volgde gloeilampen, halogeenlampen, xenonverlichting en tegenwoordig is LED de standaard en verlichting die meebeweegt met de rijrichting is ook geen uitzondering. Ford gaat nog een stapje verder met de ‘vooruitkijkende’ koplampen.
Het mee laten bewegen van de lichtbundel kan aan veel systemen van een auto gekoppeld worden. Ford was een van de eerste die daarvoor gebruik maakte van wegmarkeringen en verkeersborden. Nu testen de technici van Ford de technologie die gebruikmaakt van realtime locatiegegevens om de rijrichting te voorspellen. De koplampen worden vooruitlopend daarop al in de goede richting gestuurd en andere weggebruikers en gevaren zijn zo eerder in beeld voor de bestuurder.
Werking
Het nieuwe systeem van Ford maakt gebruik van gps. Op basis daarvan en onder andere nauwkeurige geometrische straatgegevens weet het lichtsysteem wat de route van de auto gaat zijn. De richting van de koplampen wordt zo aangepast dat kruisingen, bochten en eventuele gevaren na de bocht worden verlicht. Is er geen informatie bekend over het gebied, dan wordt gebruikgemaakt van cameragegevens en de stuurbewegingen.
Doel
Het doel van deze ontwikkeling is het rijden in het donker comfortabeler en veiliger te maken. Het rijden op donkere en onbekende wegen vol bochten is voor velen nog altijd stressvol. Voor wie deze vorm van verlichting als een uitkomst ziet, zal nog wel geduld moeten hebben. Er wordt door Ford nu getest met een prototype.