APELDOORN – Volkswagen heeft dankzij zijn rijke geschiedenis veel iconische modellen op de weg gebracht. Modellen die ook nu nog veel trouwe fans hebben, zoals de klassieke Kever die ooit in de miljoenen van de band rolde. Maar een echte klassieker rijdende houden is niet bijster duurzaam. Om de klassiekers ook nu duurzaam mobiel te houden, biedt Volkswagen nu ook conversies aan van oude modellen.
Onlangs presenteerde de Volkswagen Group Components-divisie een bijzondere, elektrische e-Kever. Deze divisie werkt nu samen met een externe partner, eClassics in Renningen bij Stuttgart, om conversies aan te bieden voor oudere Volkswagen modellen. Hierbij vormt de Volkswagen e-Up! de technische basis. Het elektrificeren van een klassieke Kever is wel een aardige klus. Zo moet eClassics het chassis versterken om de accupack aan te kunnen. Verder gebruikt men ook onder meer de motor en versnellingsbak van de e-Up! De accu levert dan tot 36.8 kWh aan energie. Ondanks het hogere totaalgewicht van 1.280 kilo accelereert de Beetle in vier seconden naar de 50 kilometer per uur. Topsnelheid is dan rond de 150 kilometer per uur met een 200 kilometer actieradius. Dankzij de hoogwaardige elektrische componenten en een slim laadsysteem kan de elektrische Kever in een uur ongeveer 150 kilometer actieradius bijladen.
Toekomstplannen
Op dit moment heeft men dus een aardig doortimmerd concept voor de elektrische Kever, maar op termijn volgen ook nog meer modellen voor conversie. Zo werkt men al aan een platform voor een elektrische bus en een klassieke Porsche 356. Beide bedrijven kijken er al naar uit dat er straks meer klassieke Volkswagens weer de weg op zullen gaan. Op dit moment zijn nog geen concrete prijzen bekend voor de componenten en conversies.
Strengere eisen
Met de conversies komt Volkswagen ook tegemoet aan een probleem dat veel bezitters van klassieke auto’s hebben: ze zijn te vervuilend ten aanzien van de huidige wet- en regelgeving. Zeker in Duitsland zijn de afgelopen jaren meer en meer milieuzones ingevoerd in steden, waar vervuilende auto’s niet meer welkom zijn. Dit is natuurlijk erg vervelend voor de liefhebber die juist graag zijn pruttel-Kevertje of diesel-Golfje zou willen rijden in deze mooie centra.