De afgelopen jaren zijn steeds meer auto’s uitgerust met een breed pakket aan rijhulpen. Zelfs op relatief goedkope modellen treffen we deze meer en meer aan. Maar helpen deze ook écht bij het voorkomen van ongevallen zoals de fabrikanten claimen? Volgens het Verbond van Verzekeraars is het antwoord een volmondig ja.
Afgelopen week publiceerden de verzekeraars een eigen onderzoek naar de effecten van rijhulpsystemen; in vaktermen ook wel Advanced Driver Assistance Systems. Sommige systemen verminderen de kans om betrokken te raken bij een ongeval met ruim 67 procent. Het is de eerste keer dat er gericht onderzoek is gedaan naar het effect van deze systemen.
Positief effect
Volgens de verzekeraars zijn de twee systemen die het meest bijdragen aan de veiligheid op de weg de ‘Lane Keep Assist’ (op de eigen rijbaan blijven) en ‘Rear Collision Warning’ (waarschuwing voor achteropkomend verkeer). Deze laatste halveert de kans op een ongeval. Ook de ‘Blind Spot Warning (dodehoekwaarschuwing) draagt bij aan de veiligheid; deze verminderd de kans op een ongeval tot 33 procent.
Oproep aan de overheid
De verzekeraars zijn uiteraard heel blij met de bewezen effectiviteit van deze systemen. Iedere botsing die je kunt voorkomen scheelt in het letsel en de blikschade. Zij roepen de overheid dan ook om de resultaten van het onderzoek om te zetten in verkeersveiligheidsbeleid. Nieuwe personenauto’s moeten vanaf 2022 ook al standaard voorzien zijn van onder meer de rijstrookassistent, noodrem en achteruitrijcamera, zo besloot de Europese Commissie al in 2019.