Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Verruiming recyclingbijdrage

Wie sinds 30 april dit jaar een auto voor het eerst op een Nederlands kenteken zet, moet nu altijd 30 euro recyclingbijdrage betalen.

Tot nu toe werd over een deel van de auto’s geen recyclingbijdrage geïnd; onder meer over auto’s die bijvoorbeeld parallel geïmporteerd werden. Maar ook wanneer een particulier een auto of lichte bedrijfswagen (categorie M1 of N1) kocht uit het buitenland werd in Nederland geen recyclingbijdrage geïnd. De bedoeling van deze bijdrage is dat met dit geld de recycling van nieuwe auto’s nog beter uitgevoerd kan worden. Het doel is om uiteindelijk zoveel mogelijk grondstoffen terug te winnen en schadelijke stoffen zo veilig mogelijk te verwerken. Zeker ook met het oog op toekomstige uitdagingen zoals het recyclen van elektrische auto’s zijn extra investeringen in wenselijk.

Campagne
Om mensen te informeren over deze wijziging en de achterliggende gedachte is ook de website www.wemakenerietsmooisvan.nl opgezet. Consumenten kunnen hier zien wat er allemaal bij autorecycling komt kijken, zoals het verwerken van alle vloeistoffen. Waar vroeger alle ‘prut’ gewoon een emmertje – of erger, de grond – in ging, wordt tegenwoordig elke druppel apart opgevangen. Voor sommige zaken moet dit heel specifiek gebeuren, zoals het koudemiddel R134A wat in airco’s zit van auto’s die voor 2017 zijn geproduceerd. Door dit veilig op te vangen en te zuiveren kan zelfs dit koudemiddel opnieuw gebruikt worden; dit is ook wel nodig omdat dit soort oudere airco’s het beste lopen op dit specifieke goedje. Dezelfde soort afwegingen gaan ook op voor veel andere onderdelen van een auto die herbruikbaar zijn.