Bij de opkomst van de elektrische auto maakten mensen zich vooral zorgen over de beperkte actieradius. Tegenwoordig komt je elektrische auto steeds verder met een volle accu. Maar de afstandsstress is nu vervangen door laadpaalirritatie: kan ik straks wel laden op mijn plaats van bestemming?
Hoewel veel elektrische rijders thuis al wel een laadmogelijkheid hebben, is de beschikbaarheid van voldoende laadpalen in de openbare ruimte belangrijk om de verdere groei van elektrische auto’s te ondersteunen. Nu gebruikt ruim 62 procent van de rijders een openbare laadpaal en zo’n 25 procent laadt op bij tankstations.
Toegenomen druk
Wat velen van hen al wel wisten is nu ook in harde cijfers meer dan duidelijk: het tekort aan laadpalen loopt op. In 2017 was er statistisch 1 laadpaal per elektrische auto. Nu moeten ruim 4,6 auto’s één laadpaal delen. De groei van elektrische auto’s was explosief te noemen. Waar er in 2019 nog bijna 45.000 rondreden zijn dat er nu al ruim 182.000. Nu meer en meer elektrische modellen op de markt komen zal deze druk alleen nog maar toenemen.
Regionaal verschil
Niet verrassend zijn er ook grote regionale verschillen. Zo is de laadpaaldichtheid in de randstad groter dan in andere delen van het land. Ter vergelijking, in Amsterdam zijn er ruim 10,1 laadpunten per 1.000 huishoudens, terwijl dit in de meeste gemeenten buiten de randstad op ergens tussen de 1 en 2 laadpunten ligt. Een fikse rem op de groei dus.