TWENTE – Wie eens goed zijn ogen de kost geeft op de Nederlandse wegen wist het al langer. En ook voor de dealers onder u zal het niet als verrassing komen: Nederlanders kopen weer grotere én zwaardere auto’s.
De afgelopen jaren maakte met name het crossover-segment een grote vlucht door. Veel mensen lijken interesse te hebben in een auto waar je net wat hoger, net wat ruimer zit en die ook een mooi overzicht op de weg geeft. Dat die koper vaak wat ouder blijkt, is ook een statistisch gegeven. Maar deze opmars van de grotere auto heeft ook zo zijn schaduwkanten.
Grotere uitstoot
Met name de SUV en de compactere crossover zijn een groeisegment. Maar een auto die wat groter is, zorgt tegelijk ook voor een groter brandstofverbruik en bijkomende uitstoot. Gemiddeld moeten we dan denken aan een 10 tot 15 procent hogere uitstoot voor een hoog model ten opzichte van een lagere auto. Tegelijk kozen kopers ook vaker voor een wat zwaardere motor om toch wat dynamisch te kunnen rijden ondanks het grotere formaat. En een zwaardere motor is veelal toch wat gulziger qua benzine. Deze trends zorgden er voor dat de uitstoot van auto’s in 2016 juist weer steeg en ook in 2017 lukte het niet om dit terug te dringen.
Innovatie
Fabrikanten werken weliswaar aan het verder terugdringen van uitstoot in combinatie met krachtiger motoren, maar het is een uitdaging om dit goed te balanceren. De hoop is dat de opmars van elektrisch rijden uiteindelijk ook in dit segment meer doorbreekt, waardoor de totale uitstoot omlaag gaat.