De afgelopen jaren is de vraag naar crossovers spectaculair gestegen. Het voordeel van de hoge zit, de robuustheid en de wegligging dragen bij aan de populariteit. Maar omdat het oog ook wat wil, slaan automakers steeds nieuwe wegen in. Neem Toyota, dat vlak voor de jaarwisseling de zeer gestileerde C-HR in Nederland introduceerde. Het maakte de redactie van Autopaper nieuwsgierig. ‘Neem een dagje mee en ervaar deze wagen zelf.’ Het voorstel van de Toyota-dealer sloeg ik uiteraard niet in de wind. Dus ging ik op een zonnige januarimiddag op pad met de Toyota C-HR.
Maar voordat het zover was, nam ik de wagen grondig onder de loep. Ik geef toe, het allesbehalve standaard uiterlijk van de C-HR beviel me meteen. Niet een standaard model. Meer een mix van een terreinauto en een coupé. En er is ook een versie die is voorzien van de succesvolle Toyota-hybridetechniek, waardoor het verbruik ook nog eens extra zuinig uitvalt. Anders dan anders. Je moet wel om een plekje op de steeds vollere crossover-markt te verdienen. Dat is Toyota gelukt, al betekent dit ontwerp wel dat je wat ruimte inlevert. Zo beschikt de C-HR achterin over iets minder hoofdruimte, want dat is het gevolg van het kiezen voor een coupé-uitvoering. De ruimte is echter nog steeds voldoende en er is een groot publiek, dat bij het kopen van een crossover de vormgeving van de wagen veel belangrijker vindt dan die paar centimeters hoogte die je bij een gemiddelde crossover hebt.
De C-HR heeft vier deuren. Door de raamlijn van de achterdeuren op te laten lopen blijft de wagen geheel in lijn met de coupé-uitvoering. De deurhendels bovenin de achterportieren zijn ingenieus en maken het geheel extra aantrekkelijk. We stappen in. De ruimte voorin verdient een hele dikke voldoende. De hoge zit, het voordeel van een crossover, geeft een geweldig overzicht over het verkeer. Daar kan een standaard personenauto niet tegenop. De donkere hemelbekleding en de originele layout van het dashboard stralen rust uit. Ik voel me dan ook heel ontspannen als ik de motor start. De uitrusting is standaard al hoogwaardig met een hele reeks (veiligheids-) voorzieningen. Zo kijkt een camera mee met de bestuurder en zo nodig waarschuwt de computer of grijpt deze zelfs in bij gevaar.
We maken een lange rit door Overijssel. Op de snelweg doet hij uitstekend zijn werk met de 1.2 motor, die uiteraard geen racemonster is, maar wel sterk genoeg is om even snel in te halen. De motor is redelijk stil, ook als we het gaspedaal even wat dieper intrappen dan is toegestaan. Als we ons uitleven op de Sallandse Heuvelrug merken we pas echt hoe lekker deze auto is als we iets meer vragen. De wegligging is echt een openbaring, zo goed. De C-HR helt nauwelijks over in snelle bochten of bij hard remmen. Bovendien reageert de auto ongeacht de snelheid continu op dezelfde, scherpe manier. Prettig is ook het geringe gebruik. Volgens Toyota is 5,5 liter benzine per 100 km haalbaar en dat haalden wij op de uitdagende route die we hebben afgelegd. Dus de fabrieksopgave is goed en dat zien we wel eens anders. De 1.2 Turbo overigens ook leverbaar met vierwielaandrijving, waarbij de techniek afkomstig is van de Toyota RAV4. Maar Toyota zou Toyota niet zijn als er geen hybride-versie zou zijn.
De hybride C-HR is voorzien van een 1.8 liter benzinemotor en een elektromotor. Beide werken samen voor betere prestaties, een lager verbruik en meer comfort. Het geheim zit in de gratis energie. Wanneer met een gewone auto wordt geremd, wordt in feite energie weggegooid. Bij een hybride-auto wordt bewegingsenergie tijdens het remmen omgezet in elektriciteit, die later kan worden gebruikt om de benzinemotor bij te staan (bijvoorbeeld tijdens accelereren of klimmen). Een dagje rijden met de Toyota C-HR is zeker geen straf. De wagen levert prima prestaties, de rijeigenschappen verdienen een dikke voldoende en bovendien is deze wagen zuinig. Koppel dat aan de spannende vormgeving en je bent verkocht. In de Toyota CH-R wil je gezien worden… Voor meer informatie bent u welkom in de showroom van uw Toyota-dealer in Enschede, Hengelo, Oldenzaal, Almelo, Vriezenveen en Deventer.