De nieuwe Volkswagen ID.5 is door de Euro NCAP onderworpen aan de bestuurderassistentietest. De experts kwamen tot de conclusie dat de nieuwe ID.5 de hoogste score ‘zeer goed’ verdient.
Bij de Euro NCAP bestuurdersassistentietest wordt onder meer gekeken naar in hoeverre de systemen in staat zijn om ongevallen te voorkomen, de gevolgen van een ongeval te beperken en de bestuurder alert en betrokken te houden bij het rijden.
Een van de systemen die ervoor gezorgd heeft dat de Volkswagen ID.5 de maximale score van vier punten behaalde, is het optionele ‘Travel Assist met zwermdata’. Deze technologie zorgt voor voldoende afstand tot de voorligger en dat de auto in het midden van de rijstrook blijft door gebruik te maken van de Adaptive Lane Guidance-functie. Maar de Travel Assist met zwermdata past zich aan aan de rijstijl en kan de auto ook aan de rechter- of linkerkant van de rijbaan houden.
Het systeem ondersteunt eveneens bij het van rijstrook wisselen bij snelheden boven de 90 km/u. Door op de richtingaanwijzer te tikken, wordt van rijstrook gewisseld als sensoren geen voertuigen in de omgeving detecteren.
Travel Assist met zwermdata past ook de snelheid van de auto aan aan de geldende snelheidslimieten en op bijvoorbeeld bochten in de weg. Door de geanonimiseerde zwermdata van andere Volkswagens biedt Travel Assist met zwermdata ook ondersteuning wanneer bijvoorbeeld de middenmarkering ontbreekt.
Alle nieuw geproduceerde ID.-modellen kunnen optioneel worden uitgerust met ‘Travel Assist met zwermdata’ mits het model uitgerust is met ID.Software 3.0.