DEVENTER – Bij de Autopaper zijn we niet zo van het doemdenken; we gaan graag van het positieve uit. Toch sloeg ook bij ons als doorrijders wel even de kou om het hart: gaan we terug naar 100 kilometer per uur op de snelweg?
De afgelopen tijd was de stikstofproblematiek volop in het nieuws. Voor wie wat minder bekend is met de situatie, een korte samenvatting. Stikstof ontstaat onder meer door de landbouw, verkeer, industrie en bouw. De landbouw en het verkeer zorgen hierbij voor de meeste uitstoot in Nederland. Daarnaast komt er ook veel stikstof vanuit het buitenland in ons land terecht. Een overschot aan stikstof in de lucht heeft veel neveneffecten op plantengroei wat weer zorgt voor verschraling van de biodiversiteit maar ook bodemverzuring. Bij de mens kan dit zorgen voor uiteenlopende luchtwegproblemen. Over de problematiek op zich zou je boeken vol kunnen schrijven, maar de eindconclusie is dat we hoe dan ook de hoeveelheid stikstofuitstoot moeten verminderen.
Snelheid minderen
Doordat het verkeer zorgt voor de grootste uitstoot, is het beperken van uitstoot hier een belangrijke prioriteit. Het eerdere Programma Aanpak Stikstof van de rijksoverheid werkt ontoereikend, waardoor aanvullende maatregelen nodig zijn voor zowel landbouw als verkeer. Er gaan nu ook signalen op om de snelheid op de snelweg te verlagen naar maximaal 100 kilometer per uur. Dit zorgt voor minder verbruik en minder uitstoot. De brancheverenging RAI denkt niet dat dit het gewenste effect zal hebben. Fabrikanten zijn al goed op weg om brandstofmotoren zo schoon te maken dat rond 2030 de uitstoot van stikstof nihil is.
Veel voordelen
In de praktijk zou verlaging van de maximumsnelheid niet zo’n groot effect hebben op de dagelijkse praktijk. Verlaging van de snelheid scheelt voor veel ritten slechts enkele minuten. Daarnaast is het mogelijk dat mensen zelfs sneller ter plaatse zijn doordat de doorstroming kan verbeteren. De lagere snelheid zou ook een positief effect kunnen hebben op het aantal en de ernst van ongevallen. Of dit in de praktijk ook zo is, moet de toekomst leren.