APELDOORN – De dieselmotor lijkt zijn langste tijd gehad te hebben. Althans, als het aan Suzuki ligt. Het merk neemt afscheid van de dieselmotor en wil zich gaan richten op efficiënte hybrides en benzinemotoren met turbo.
Suzuki maakte in mei bekend dat zij deze maand afscheid nemen van de 1.6 liter DDiS dieselmotor in de Vitara en S-Cross. De productiestop komt voort uit de dalende vraag naar diesels in de markt.
Innovatieve lijnen
Suzuki wil zich graag richten op auto’s met slimme hybride-aandrijving. Onder de noemer ‘Smart Hybrid Vehicles by Suzuki’ (SVHS) willen zij innovatieve aandrijflijnen maken die lage emissies en laag verbruik combineren met goede prestaties. Er is tegenwoordig ook veel mogelijk met turbobenzinemotoren met een kleinere cilinderinhoud en laag verbruik die tóch veel vermogen leveren wanneer nodig. Natuurlijk zullen er op termijn ook meer volledig elektrische voertuigen in het gamma verschijnen.
Compact maar krachtig
Dat Suzuki een weloverwogen keuze maakt voor deze insteek blijkt wel uit het succes en de prestaties van de nieuwste generatie motoren. Zo is de nieuwe Suzuki Swift Sport een passend voorbeeld: de 1.4 BoosterJet turbobenzinemotor in dit nieuwste model levert 140 pk vermogen, 230 Nm koppel bij 2500-3500 toeren met een verbruik van 1 liter brandstof per 17,9 kilometer. De Suzuki Swift Stijl is ook al leverbaar als Smart Hybrid, evenals de Ignis Stijl en Baleno High Executive.
Ervaar het zelf
Suzuki-dealer Pijnappel Automobielen laat u graag kennismaken met deze innovatieve modellen voor een vrijblijvende proefrit. Kom langs aan het Kanaal Noord 198-200 in Apeldoorn of kijk op: www.pijnappel.nl