Wat autodealers al een tijdje wisten, is nu ook echt officieel: de SUV heeft de hatchback van de troon gestoten als meest populaire carrosserievorm.
Automotive Online dook in de cijfers van RDC; data-specialist voor de mobiliteitssector. Deze legt verkoopcijfers vast, waarmee ook bredere conclusies getrokken kunnen worden over de markttrends op dit moment.
Populairste keuze
Het marktaandeel van de SUV was het afgelopen half jaar 41,4 procent. Daarmee lag dit riant boven het aandeel hatchbacks, namelijk 37,8 procent. Ter vergelijking, in 2010 was 60 procent van de verkochte auto’s nog een hatchback en slechts 7 procent een SUV. Andere carrosserievormen zoals de stationwagen bleven relatief gelik qua marktaandeel. De populairste SUV-modellen van het afgelopen jaar waren de Kia Niro en Volvo XC40.
Meer op de markt
Vrijwel alle merken hebben inmiddels meerdere SUV’s in hun gamma zitten. Zelfs merken die er traditioneel niet aan zouden dénken om zo’n model te maken. Denk bijvoorbeeld aan de BMW X5 en zelfs Lamborghini heeft een SUV-model, de Urus. Uiteraard zijn deze wat minder populair bij de gemiddelde SUV-koper…
Steeds aantrekkelijker
Dankzij nieuwe motorisaties zijn moderne SUV’s een stuk zuiniger dan voorheen. Dit was voor veel potentiële klanten lang iets wat hen tegenhield om zo’n auto te kopen. Nu kun je een SUV rijden die zuiniger is dan menig compacte auto van tien jaar geleden. Verder kreeg ook het weggedrag veel aandacht van fabrikanten. Door de SUV wat sportiever, dynamischer te laten rijden kozen meer kopers voor zo’n model. Verder waarderen zij de riante binnenruimte en hogere zitpositie.