De Nederlandse wegen zijn over het algemeen zeer veilig. Zeker in vergelijking met veel andere landen. Het is en blijft dan ook een wereldwijde ambitie om het aantal verkeersdoden verder terug te dringen. Een groep van 140 landen overweegt een bijzondere maatregel: de maximumsnelheid in bebouwde gebieden verlagen naar 30 kilometer per uur.
De landen tekenden onlangs in Zweden de Stockholm Declaration; hierin spreken zij de ambitie uit om in 2030 het aantal verkeersdoden te halveren. De leden roepen op om de maximumsnelheid in gebieden met veel kwetsbare weggebruikers te verlagen naar 30. Snelheid is namelijk een belangrijke factor in het ontstaan en de ernst van ongelukken. Bovendien, zo beargumenteren de ondertekenaars, draagt een lagere maximumsnelheid ook direct bij aan andere duurzame doelen qua uitstoot en zorgt het voor een betere luchtkwaliteit. De intentieverklaring krijgt al veel steun van onder meer de Verenigde Naties. Verkeersongevallen zijn namelijk een belangrijke doodsoorzaak globaal gezien en iedere wereldburger heeft recht op een veilige leefomgeving.
Vaker oproepen
In Nederland zijn we al goed op weg met dit soort snelheidsbeperkingen. Zo zijn woongebieden standaard aangewezen als 30-kilometergebied, maar bijvoorbeeld singels of grotere wegen hebben nog vaak een hogere toegestane snelheid. Organisaties zoals SWOV die wetenschappelijk onderzoek verricht naar verkeersveiligheid zien ze als een goed middel om dit doel te behalen. De kans op een dodelijk ongeval bij 30 kilometer per uur is namelijk heel klein – maar, niet 0. Vorig jaar riep ook de RAI Vereniging al op tot het verlagen naar 30 binnen de bebouwde kom. Naleving is wel een belangrijke onzekere factor; we zien nu al dat mensen vaak te hard rijden binnen de bebouwde kom.