APELDOORN – Wat is het snelste dat u ooit hebt gereden? 150 op de Autobahn? Hoogst illegaal eens de 170 op de snelweg aangetikt? Of bent u wellicht een circuit-snelheidsduivel die in zijn Ferrari met 250 over Zandvoort scheurde? Allemaal leuk – maar nog niets vergeleken met Bugatti’s snelheidsrecord van afgelopen maand.
Al sinds het begin van de auto is de mens op zoek naar manieren om de machine naar een topsnelheid te gieren. Hoewel absolute snelheid natuurlijk niets zegt over rijgenot, is het wel een gegeven dat fabrikanten elkaar graag de loef afsteken. Bugatti vestigde afgelopen maand een nieuw snelheidsrecord voor straatauto’s. Met een aangepaste Bugatti Chiron behaalde de Britse coureur Andy Wallace maar liefst 490,47 per uur. Hiermee doorbrak het merk ruimschoots het eerdere record van 450 kilometer per uur. Ter vergelijking: de absolute topsnelheid van een Formule 1 auto ooit gemeten was 378 kilometer per uur. Oftewel, in een Bugatti Chiron haalt u op de rechte weg Max Verstappen in alsof hij in een Lada rijdt. Bugatti vestigde door de jaren heen al vaker het absolute snelheidsrecord, waaronder in 2005, 2007 en van 2010 tot 2017. In dat jaar verloor Bugatti’s Veyron het record aan de Koenigsegg Agera RS.
Ambitie
Bugatti wist het vorige record dus met een ruime marge te slopen, maar het is nog niet waar het merk wil zijn. Enkelen zijn momenteel bezig met de strijd om de magische 500 kilometer per uur te bereiken. Dankzij nieuwe technologie en steeds beter aerodynamisch inzicht zijn deze supersportwagens de afgelopen decennia steeds sneller geworden, waardoor de onhaalbare grens nu steeds dichterbij is.