Elektrisch rijden is steeds populairder geworden de afgelopen jaren. Steeds meer particulieren en ondernemers ontdekken de voordelen van elektrisch rijden. Toch zijn er nog steeds veel oude, vervuilende dieselbusjes te vinden op de weg. Wellicht is een slooppremie een goed idee om deze eindelijk eens van de weg te halen.
Deze suggestie kwam de afgelopen weken weer vaker ter sprake in relatie tot de lopende stikstofproblematiek. Hoewel de moderne dieselmotor an sich best net is qua CO2-uitstoot, is dit voor oude bussen een heel ander verhaal. De verkoop van nieuwe diesels is al ingezakt, maar veel huidige gebruikers houden nog vast aan hun vervuilende diesels. Immers, een busje dat je hebt is goedkoper dan een gloednieuwe aanschaffen, zeker wanneer de oude bus nog mee gaat.
Slooppremie
Het kabinet onderzoekt nu diverse maatregelen om het stikstofprobleem op te lossen. Invoeren van een slooppremie voor de meest vervuilende dieselbusjes zou hier mogelijk bij kunnen helpen. Eigenaren moeten zo overgehaald worden om hun oude bus in te ruilen voor een schoner of liever nog, elektrisch exemplaar.
Betere onderbouwing
Het kabinet wil nog niet direct ja of nee zeggen op een mogelijke slooppremie, een en ander hangt ook af van de doorrekeningen of zo’n maatregel ook echt het beoogde effect heeft. Ook conceptueel zal een soortgelijke slooppremie niet bij iedereen de handen op elkaar krijgen. De belastingbetaler subsidieert hiermee immers iets wat eigenlijk een bedrijfsinvestering zou moeten zijn. Toch is een slooppremie ook economisch best te onderbouwen. Ze becijferde Milieudefensie eerder dat een vervuilende diesel de samenleving zo’n 15.000 euro kost aan gezondheidsschade.