Het is inmiddels niet meer weg te denken uit de auto: de slimme wegennavigatie. Waar vroeger half Nederland rondreed met een TomTom navigatiesysysteem, maken mensen nu steeds vaker gebruik van slimme navigatie-apps op de telefoon.
Gratis apps zoals Google Maps en Waze bieden veel voordelen voor de gemiddelde automobilist. Het voordeel is dat de kaarten altijd actueel zijn maar ook dat de drukte op de weg zichtbaar is en gebruikers rondom files en ongelukken geloodst kunnen worden. En met name dit laatste zorgt voor problemen.
Steeds slimmer
De eerste generaties navigatiesystemen waren vrij beperkt in hun mogelijkheden. Deze konden routes van A naar B berekenen en alternatieven wanneer mensen fout reden. Hier kwamen later meer en meer mogelijkheden bij, zoals het omleiden van de gebruiker bij files of andere problemen. Op papier klinkt dit als een heel logische oplossing. In de praktijk ontstaan er hierdoor juist problemen, doordat veel bestuurders tegelijk de zelfde, alternatieve route voorgeschoteld krijgen.
Overlast
Dorpen langs de snelweg ervaren de afgelopen jaren meer en meer overlast. Apps zoals Google en Waze signaleren wanneer het druk is op de weg en stellen dan een alternatieve route voor. Het gevolg is dat er meer drukte en parallelle files ontstaan langs de snelwegen. Een handig omweggetje wat eerder alleen de bewoners kenden is nu voor iederéén toegankelijk.
Oplossingen
Momenteel werken de makers van dit soort apps en kennisinstellingen aan praktische oplossingen voor dit probleem. Bijvoorbeeld door apps bewuster de stroom auto’s te laten scheiden: geef de ene helft als advies om via route A te gaan en de andere helft via route B. Door de drukte te spreiden moeten zo parallelle files voorkomen kunnen worden. Een andere oplossing? Minder vertrouwen op het advies van de apps en juist weer je eigen weg kiezen. De traditionele wegenkaart is wat dat betreft zo slecht nog niet.