Op het moment van schrijven zitten we aan de letterlijke vooravond van één van de meest ingrijpende maatregelen op het Nederlandse wegennet: de invoering van 100 kilometer per uur op de snelwegen. Een maatregel die allesbehalve populair is, maar die volgens de overheid wel ook echt noodzakelijk is.
Afgelopen week werden de nieuwe borden geplaatst, waarmee de 100 kilometer per uur overdag van kracht werd. Maandag 16 maart ging deze regel officieel in. Dit omvat dat de maximumsnelheid tussen 06.00 uur en 19.00 uur terug gaat naar 100 kilometer per uur. Buiten deze tijden mag men op veel snelwegen dan nog wel 120 of 130 kilometer per uur rijden.
Niet overal
Op trajecten waar nu al een lagere snelheid dan 100 kilometer per uur van kracht is, blijft deze snelheid gehandhaafd – helaas, u gaat daar dus niet op vooruit.
Aanleiding
Het verlagen van de maximumsnelheid op de ‘snel’weg is onderdeel van het grotere pakket aan maatregelen om de stikstofuitstoot in Nederland te verlagen. Het verlagen zorgt voor een lagere uitstoot, waardoor meer ruimte ontstaat voor bouwprojecten zoals woningen.
Draagvlak
Het draagvlak voor de maatregel was kort na de aankondiging gering. Volgens de ANWB is een kleine meerderheid van de leden positief over de maatregel. In de aanloop naar de maatregel riepen veel automobilisten dan ook dat ze zich niet aan de nieuwe snelheid gaan houden. Op coulance hoeft deze groep echter niet te rekenen, zo waarschuwde de politie. Boetes zullen gewoon uitgeschreven worden en ook de flitscamera’s en mobiele flitsers blijven gewoon hun werk doen. Wie tóch hardleers is en 130 rijdt waar 100 van kracht is, riskeert een boete van 245 euro.
Navigatie aanpassen
Een belangrijk advies voor mensen met een slim navigatiesysteem in de auto: update het systeem zodat deze op de hoogte is van de nieuwe maximumsnelheid. Het is immers zonde dat je een boete krijgt omdat je TomTom denkt dat je 130 mag waar 100 toegestaan is.