De globale crisis had afgelopen jaar een grote impact op de autobranche. Over de gehele linie liepen de verkopen terug. Toch is Škoda niet ontevreden over de verkopen in het crisisjaar.
Voor het zevende jaar op rij leverde het merk wereldwijd meer dan een miljoen auto’s af. De omzet bedroeg ruim 17,1 miljard euro, wat wel minder was dan het topjaar 2019 (19,8 miljard) maar nog altijd riant boven 2016 (13,7 miljard euro). De Tsjechische autofabrikant wist vorig jaar goed de kosten te verlagen om zo onder extreem uitdagende omstandigheden toch een net resultaat neer te zetten. In Europa wist het merk zelfs het marktaandeel te vergroten tot 5,4 procent.
Ambitie
Afgelopen week kondigde Škoda ook aan dat zij de komende jaren flink willen investeren. Het gaat dan om een investering van 2,5 miljard euro over een periode van vijf jaar. Hiervan gaat het grootste deel, 1,4 miljard euro, naar uitbreiding van elektrische mobiliteit. Ruim 650 miljoen euro komt ten goede aan het digitaliseren van bedrijfsprocessen en 350 miljoen euro zal gestoken worden in de productiefaciliteiten. De ambitie is om veel aanvullende expertise te verwerven qua elektrische mobiliteit, wat zich moet vertalen in nieuwe, high-tech producten. Škoda vierde afgelopen jaar zijn 125-ste verjaardag; met de investeringen kijkt men vooruit naar de komende decennia.
Huidig gamma
Op dit moment is Škoda’s elektrische gamma nog relatief beperkt. Klanten kunnen kiezen uit de Superb iV en Ocavia iV plug-in hybrides, evenals de volledig elektrische SUV Enyaq iV. Deze begint bij 40.780 euro.