De Škoda Karoq werd geïntroduceerd in 2017 en inmiddels zijn er meer dan 500.000 exemplaren van verkocht. Met de update hoopt Škoda dat succes te vergroten.
Het design wordt door Škoda zelf omschreven als een ‘frisse en stoere presence’. De Karoq heeft onder meer een zeshoekige grill en vlakke koplampunits. De koplampenunits zijn altijd voorzien van LED-technologie, full-LED Matrix-koplampen zijn eveneens beschikbaar. Andere kenmerken van de Karoq op het gebied van de verlichting zijn de dagrijverlichting, die is opgedeeld in twee segmenten, en de achterlichten hebben het C-design. Ook de achterlichten zijn voorzien van LED-technologie.
Eco-pakket
In het interieur van de nieuwe Karoq zijn ook de nodige veranderingen doorgevoerd. Zo biedt LED-sfeerverlichting de keuze uit tien kleuren. De passagiersstoel is er ook met elektrische verstelling en de achterbank is in drie delen neer te klappen en er zijn mogelijkheden om de achterbank te verschuiven. Het interieur kan desgewenst stoelbekleding van gerecyclede PET-flessen hebben en lederlook-afwerkingselementen van vegan-materialen. Deze laatste twee opties maken onderdeel uit van het eco-pakket
Connected
In de loop van 2022 zal het analoge instrumentenpaneel in de Škoda Karoq plaats moeten maken voor een digitale met een 8 inch display. Ook het infotainmentsysteem heeft een upgrade gekregen. In de nieuwe Karoq wordt de nieuwste generatie gebruikt met bediening via het touchscreen, via het stuur of via gesproken opdrachten. Door de ingebouwde eSIM is er de zekerheid dat de Karoq altijd online is.
Veiligheid
De Škoda Karoq is uitgerust met de nodige systemen om aanrijdingen te voorkomen en mocht men toch betrokken raken bij een ongeluk dan heeft de Karoq onder meer maximaal negen airbags om de inzittenden te beschermen tegen letsel.
Om een aanrijding te voorkomen in het stadsverkeer is de Karoq standaard voorzien van City Emergency Brake en voetgangersbescherming. Dit zorgt ervoor dat als de Karoq het gevaar van een aanrijding detecteert, er automatisch afgeremd wordt om zo schade te voorkomen of te beperken.
De veiligheidssystemen kunnen uitgebreid worden met Crew Protect Assist. Bij een dreigende aanrijding worden door dit systeem ramen en het panoramadak (indien aanwezig) gesloten. Verder worden gordels strakker getrokken en wordt de alarmverlichting ingeschakeld. Nog een aanvulling komt van Multi Collision Brake. Ongecontroleerd doorschieten na een aanrijding wordt hiermee voorkomen.
Ook heeft de Škoda Karoq systemen die richting autonoom rijden gaan. Zoals Predictive Cruise Control, dat de snelheid aanpast op de omgeving en wat er volgens de navigatiegegevens gaat komen. Verder kan een bestuurder rekenen op uitgebreide verkeerstekenherkenning en Adaptive Lane Assist.
Aandrijving
De Škoda Karoq wordt leverbaar met efficiënte EVO-motoren. De keuze is tussen een 1.0 TSI met 110 pk en een 1.5 TSI met 150 pk. De 1.0 TSI wordt gecombineerd met een handgeschakelde 6-bak, de 1.5 TSI met handgeschakelde 6-versnellingsbak of als automaat uitgerust met een zeventraps DSG-transmissie.
Naar verwachting komt de nieuwe Škoda Karoq in 2022 op de markt. Meer informatie over de specificaties van de Škoda Karoq, de prijzen en beschikbaarheid worden door Škoda te zijner tijd bekend worden gemaakt.