Volledig zelfrijdende auto’s komen langzaam dichterbij. Veel merken hebben tegenwoordig al beperkte functionaliteit op dit vlak, maar een volledige deur-tot-deur rit zonder enige interactie van de bestuurder (‘niveau 5’ in vaktermen) is echter nog ver weg. Stapsgewijs wordt de technologie steeds beter én kan ook de automobilist wennen aan dit concept. Ook SEAT is bezig met deze ontwikkeling.
SEAT test diverse autonome rijsystemen in een prototype genaamd DIANA. Dit is een aangepaste SEAT Leon, voorzien van vijf lidar-sensoren, vijf radarsystemen, zes camera’s, twaalf echo-sensoren en acht computers die een volledig rondom beeld moeten geven. Al deze data wordt door een centrale besturingsunit gebruikt om de auto geheel autonoom te laten rijden.
Het prototype kan voor een groot deel al zelfstandig rijden. Met de app kan de bestuurder de auto oproepen. Eenmaal bij de bestuurder worden de portieren automatisch ontgrendeld en kan men instappen. Na het uitstappen op de bestemming zoekt de auto zelfstandig een parkeerplek en gaat hier staan. Wel moet de bestuurder tijdens de rit alert blijven, omdat het systeem de controle weer teruggeeft aan de bestuurder wanneer het de situatie niet kan overzien. Op de schaal van ‘Advanced Driving Asisstance Systems’ zit deze auto op niveau 3. Er is dus nog wel wat werk nodig in de toekomst om hem naar zelfstandig zonder bestuurdersinteractie te krijgen.