Je ziet ze niet zo heel vaak op de weg: Seat. Het merk is dan ook niet terug te vinden in de toplijstjes van meest populaire modellen. Toch heeft het Spaanse merk een mooi jaar achter de rug; al in november werd een nieuw verkooprecord gevestigd.
Seat verkocht dit jaar wereldwijd 542.800 nieuwe auto’s. Een absoluut verkooprecord. Vorig jaar verkocht Seat 517.600 auto’s, wat toen ook al een record was. Duitsland blijft de belangrijkste afzetmarkt voor het merk. Hier werden dit jaar 125.700 auto’s verkocht, een toename van ruim 16 procent. In diverse Europese landen nam de verkoop van Seat fiks toe, met een mooi record als gevolg. In Nederland stegen de verkopen dit jaar met 23 procent.
Mee met de markt
Seat lijkt goed in te kunnen spelen op de behoefte in de automarkt anno 2019. Zo heeft het merk een mooi gamma, waarin ook diverse compacte en grotere SUV’s prijken. Een echt groeisegment de afgelopen jaren. Zo is er de compacte Arona SUV vanaf 19.800 euro, de Ateca (‘ultieme SUV voor in de urban jungle’) vanaf 31.550 euro en de grootste SUV: Tarraco, vanaf 37.357 euro. Bekende namen zoals de Ibiza en Leon staan ook nog steeds in de catalogus
Elektrische optie
Het merk bracht ook de compacte MII op de markt in een elektrische variant. Duurzame mobiliteit met een scherp prijskaartje van 23.400 euro. Het merk ziet de tekenen aan de wand qua elektrische auto’s. De planning is om 2021 zes nieuwe elektrische en plug-in hybride modellen te lanceren. Seat werkt met Volkswagen aan het steeds betaalbaar maken van deze modellen om zo de acceptatie van elektrisch rijden te vergroten.