Het brandstofverbruik van nieuwe auto’s en het testen daarvan is al jaren een onderwerp van discussie. De testmethode NEDC – die nu nog gebruikt wordt om het brandstofverbruik uniform te meten en dus vergelijkbaar te maken – komt te vervallen en wordt vervangen door een testmethode die dichter bij de werkelijkheid staat. Deze testmethode is de WLTP, wat staat voor Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. Het achterliggende idee is dat deze testmethode beter aansluit op de werkelijke verbruikscijfers. De praktijk zal zijn dat bij vrijwel alle merken de verbruikscijfers hoger uit zullen vallen. Het is belangrijk om te weten dat deze test nog steeds een laboratoriumtest is. Het werkelijke gebruik in de praktijk blijft dus nog steeds afhankelijk van externe factoren zoals rijstijl, belading en weersomstandigheden. Wat zijn onder andere de gevolgen van deze nieuwe WLTP? Een belangrijk onderdeel van de consumentenprijs van een nieuwe auto is de BPM. Deze wordt bepaald aan de hand van de gemiddelde CO2-waarde van het voertuig. Die is nu nog gebaseerd op de NEDC-testmethode, maar voor de toekomst zal deze gebaseerd zijn op de nieuwe WLTP-methode. Uiterlijk 1 september 2018 moeten alle type goedkeuringen daaraan voldoen. Voor die tijd is er wel een overgangsperiode. Vanaf 2019 zal de werkelijke WLTP CO2-waarde gebruikt worden voor de BPM-berekeningen. De invloed op de nieuwe consumentenprijs kan enorm oplopen. De geluiden zijn dat dit voor sommige merken en modellen op kan lopen tot wel € 4.000,- en meer. Wees dus slim, ga op tijd naar de dealer en laat u informeren over de voordelen die er nu nog zijn te behalen voor u als consument. Gelukkig weet ik dat wij met ons merk Suzuki de klanten nu nog kunnen laten profiteren door op tijd te anticiperen. Ook zijn er modellen die al volgens de nieuwe WLTP-methode zijn gekeurd en dus geen prijsverhoging zullen krijgen. Slim inkopen en snel anticiperen van de Suzuki-organisatie geeft ons een voorsprong en daar kunt u de vruchten van plukken. U kunt dus echt profiteren. Kom daarom langs en informeer naar de mogelijkheden.
Groeten,
René Temmink