DEVENTER – Het afgelopen jaar was een topjaar voor de verkoop van elektrische auto’s. Uit de nieuwste cijfers van de Bovag, RDC en RAI Vereniging blijkt dat er vorig jaar ruim drie keer zoveel elektrische auto’s verkocht werden dan in 2017.
Het afgelopen jaar registreerden de Nederlandse dealers gezamenlijk iets meer dan 24.000 elektrische auto’s. Het verkooprecord werd onder meer aangewakkerd door de hogere bijtelling die zakelijk rijders dit jaar moeten betalen, maar ook de populariteit bij de gemiddelde particuliere automobilist zit duidelijk in de lift. De bijtelling ging van een aangenaam lage 4 procent afgelopen jaar tot 22 procent bijtelling in de nieuwe situatie. Deze betaalt u dan over iedere euro die de auto meer kost dan 50.000 euro. Met name dus de duurdere, zakelijke auto’s worden hierdoor minder aantrekkelijk.
Groter aanbod
Steeds meer merken bieden hybride of volledig elektrische modellen aan tegen gunstiger prijzen. Zo is er met name in het middensegment veel meer keuze dan vroeger. In totaal rijden er nu al zo’n 49.000 volledig elektrische voertuigen rond. Door technologische ontwikkelingen worden deze steeds beter met meer afstand; dit is nu nog het belangrijkste verkoopargument voor de hybride: duurzame mobiliteit mét de zekerheid van een verbrandingsmotor. Met name de vaak beperkte actieradius van elektrische modellen bleek in de beginjaren een drempel voor kopers. In de praktijk bleek dit vaak zeer mee te vallen: de gemiddelde Nederlandse automobilist hoeft namelijk helemaal niet zo ver te rijden op een dagelijkse basis, waardoor de actieradius van de meeste auto’s al ruim toereikend was.
Betere infrastructuur
Er zijn ook de afgelopen jaren steeds meer investeringen gedaan in infrastructuur voor elektrische auto’s. Hierdoor zijn elektrisch rijders steeds vaker in de buurt van een snellader, waardoor ze efficiënt op kunnen laden voor langere ritten. Dit komt dan tegemoet aan dit zorgenpuntje van vroeger. De Provincie Overijssel wil samen met Gelderland de komende tijd zo’n 4.500 nieuwe oplaapdunten realiseren in de openbare ruimte. Dit moet een belangrijke impuls geven aan het elektrisch rijden, zeker in combinatie met de steeds betere accu’s waardoor men minder vaak hoeft te laden.