De RDW is deze maand begonnen met de uitgifte van een nieuwe kentekenreeks. Sinds 7 april worden nieuwe auto’s geregistreerd met de beginletter L.
De huidige kentekenstructuur is één letter, gevolgd door drie cijfers en twee letters. Het eerste kenteken met de losse L werd uitgegeven voor een nieuwe Volvo, die nog niet op naam staat. Deze auto kreeg L-001-BB als kenteken. In de vorige K-reeks zijn in totaal maar liefst 253.746 kentekens uitgegeven, met als hekkensluiter K-999-ZZ. De kentekenletter L is overigens niet gehéél nieuw, zo laat de RDW weten. Sinds begin dit jaar krijgen nieuwe land- en bosbouwvoertuigen en getrokken materiaal ook eigen kentekens. Nieuwe voertuigen ontvangen deze automatisch, voor ouder materieel moet de eigenaar een registratie aanvragen. Nederland was het laatste land binnen de EU dat dit invoerde. Deze kentekens beginnen met T voor trekkende voertuigen en L voor getrokken materieel, telkens gevolgd door twee andere letters, twee cijfers en één letter.
Korte geschiedenis
Nederland was volgens de RDW in 1898 het eerste land ter wereld dat een nummerbord introduceerde voor wegverkeer. Destijds werden deze simpelweg genummerd, uitgegeven per provincie. In 1951 nam de RDW de landelijke registratie over. Het belang van het kenteken kan niet onderschat worden; het is dé universele sleutel tot voertuiggegevens voor zowel handhaving, de brede autobranche, de eigenaar en iedereen die te maken heeft met autozaken in de breedste zin. De Nederlandse ‘uitvinding’ van de kentekenplaat is inmiddels wereldwijd dé standaard. Wie eens wil zien hoe exotisch een buitenlandse kentekenplaat kan zijn, kijkt op: nl.wikipedia.org/wiki/Kentekenplaat