Particulieren kiezen steeds vaker voor een elektrische auto, zowel voor direct aankoop als via private lease. Dit concluderen de RAI Vereniging en BOVAG op basis van de nieuwste verkoopcijfers en trends.
Het afgelopen jaar groeide het aandeel particuliere registraties van elektrische auto’s naar 21 procent. In 2019 lag dit nog op 12 procent. Volgens BOVAG en RAI is dit met name te danken aan de invoering van de particuliere aanschafsubsidie, maar ook het gegeven dat er tegenwoordig steeds meer betaalbare elektrische modellen op de markt zijn. Daarnaast zijn merken ook steeds meer bezig om over te schakelen naar een volledig elektrisch gamma. Linksom of rechtsom zal een oriënterende koper dus vaker uitkomen bij een elektrische auto. De prijsdaling was over de jaren heen substantieel te noemen. In 2016 hadden volledig elektrische auto’s nog een gemiddelde aanschafprijs van 79.000 euro. In 2021 lag deze op gemiddeld 51.000; een daling van ruim 28.000 euro dus.
De brancheorganisaties denken dat de dalende prijstrend en een breder elektrisch gamma ook de komende jaren nog voor flinke groei zullen zorgen. Wel verschuift het segment iets. Was tussen 2013 en 2018 het luxe segment dominant met auto’s zoals van Tesla, nu ziet men vooral groei bij de middenklasse C- en D-segmenten. De best verkochte auto’s in 2021 vielen in het C-segment: Skoda Enyaq iV, Kia Niro EV en de Volkswagen ID.4.