DEVENTER – Iedere reiziger/forens die bewust bezig is met zijn of haar persoonlijke milieu-impact zal de afweging moeten maken: neem ik de auto of reis ik met het OV?
Het laatste is in het algemeen de groenere keus. Niet alle bestemmingen zijn echter goed bereikbaar met openbaar vervoer. Bovendien blijkt het OV qua kosten in ieder geval niet gunstig uit de vergelijking te komen. De prijzen voor trein, bus, tram, metro en taxi blijken uit cijfers van het CBS de afgelopen tien jaar sterker te zijn gestegen dan de kosten voor autogebruik. Voor een eerlijke vergelijking worden aanschaf, onderhoud, brandstof, verzekering, belasting en parkeren allemaal meegerekend. Vergeleken met 2009 stegen de gemiddelde autokosten met 25 procent, terwijl de OV-kosten met 30 procent toenamen. De auto is het duurst qua concrete uitgaven; deze zijn tienmaal hoger dan bij het openbaar vervoer.
BTW-verhoging
Het lage BTW-tarief, geldend voor openbaar vervoer, werd in januari verhoogd van 6 naar 9 procent. Reizen met trein en bus is respectievelijk 4,4 en 7,7 procent duurder geworden, afgezet tegen vorig jaar. Nederland staat bovenaan de lijst als het gaat om kostenstijging voor personenvervoer binnen Europa.
Persoonlijke afweging
Prijsontwikkelingen geven een gemiddeld beeld. De meest voordelige optie is afhankelijk van bestemming/traject, tijden waarop je reist én hoe vaak je reist (zakelijk en/of privé). In de Randstad bestaat een fijnmazig OV-netwerk met goede aansluitingen. Als je niet langdurig in de file wilt staan, is de trein (i.c.m. bijvoorbeeld de fiets) meestal de betere keus. In minder dichtbevolkte gebieden is de auto juist onvermijdelijk, omdat OV-verbindingen beperkt of niet aanwezig zijn. Werkgevers kunnen de keuze beïnvloeden doordat ze interessante regelingen aanbieden.