De dagen van de verbrandingsmotor zijn geteld; meer en meer fabrikanten kondigen inmiddels concrete data aan waarop hun gehele gamma geëlektrificeerd zal zijn. De nieuwste concrete aankondiging komt van Opel. Het Duitse merk zwaait in 2028 de verbrandingsmotor uit.
Op 8 juli hield de Stellantis groep, de fusie van FCA en PSA en eigenaar van onder meer Opel, een ‘EV Day 2021′ om de strategie voor de komende tijd aan te kondigen. De groep wil tot in 2025 ruim 30 miljard euro investeren in het elektrificeren van merken en de achterliggende infrastructuur. Zo richt men zich onder meer op het verwerven van batterijen om deze groei aan te kunnen. Investeringen op dit vlak moeten ook de kosten voor batterijen omlaag brengen; zo’n 40 procent in 2024 al. Hierdoor worden volledig elektrische auto’s nog beter betaalbaar. Nu al zitten de kosten van een elektrische auto en auto met verbrandingsmotor dicht bij elkaar. Als een elektrische auto straks goedkoper is, komt de prijsbewuste koper dus al snel bij een elektrisch voertuig uit. Stellantis wil vier nieuwe platformen ontwikkelen; deze delen dan componenten wat de kosten verder omlaag brengt. Het gaat dan om platformen met een bereik van 500 tot 800 kilometer.
Onder de noemer ‘Green is the New Cool’ heeft Opel al een paar stippen op de horizon gezet om de geheel elektrische vloot te bereiken. Dit jaar zijn er negen elektrische modellen in het gamma waaronder een honderd procent elektrisch gamma aan lichte commerciële voertuigen. Dit jaar brengt Opel ook de eerste Vivaro met brandstofcel uit. In 2024 wil Opel dat het hele gamma minstens deels elektrisch is, dus ook met mild-hybrids en plug-in hybrids. In 2028 is de gehele productlijn dan elektrisch. Een mooie ambitie!