Renault is vanaf de oprichting van het merk al bezig met het innoveren. Voortdurend worden er manieren bedacht om het autorijden nog comfortabeler en veiliger te maken. De laatste innovatie is ‘One pedal to park’.
Inparkeren, een bijzondere verrichting bij het rijexamen. Is dat straks nog nodig met alle technische mogelijkheden van voertuigen? Renault heeft bijvoorbeeld het parkeren steeds makkelijker gemaakt. In de jaren 90 van de vorige eeuw kwamen ze met de parkeersensoren achter en later ook voor. Niet meer uitstappen om te kijken of er nog voldoende ruimte was.
Later volgden de camera’s. Eerst een achteruitrijcamera en later een 360 graden-camera met weergave in vogelperspectief.
Na de hulpmiddelen bij het zelf moeten parkeren volgde de Easy Park Assist op de Renault Espace 5 in 2015. De Espace 5 was in staat om zelf een parkeerplek te detecteren en de auto in het parkeervak te manoeuvreren. Enige wat door de bestuurder gedaan moest worden is gas geven, remmen en schakelen.
Easy Park Assist werd opgevolgd door de Advanced Park Assist in 2019. Deze neemt niet alleen de besturing over, maar ook de andere handelingen als gas geven en remmen. Renault vond het wel belangrijk om de bestuurder alert te houden tijdens het parkeren. Dat gebeurt met het gaspedaal. Renault noemt het systeem ‘One pedal to park’. De parkeerverrichtingen worden onderbroken door het gaspedaal los te laten. Een voor bestuurders een intuïtieve handeling als er gevaar van een aanrijding dreigt. Het parkeren wordt weer vervolgd zodra het gaspedaal weer wordt ingetrapt.
Voor de Espace bleek One pedal to park zo goed te functioneren dat dit rijhulpmiddel ook wordt toegepast in de nieuwe Renault Megane E-Tech electric.