De Nissan Micra viert in 2018 haar 35-jarig jublieum. Een jaar voor deze mijlpaal werd onlangs de vijfde generatie van dit populaire model gelanceerd. Aan niets is nog te zien dat de Micra ooit het leuke boodschappenautootje was. De nieuwste Micra is volwassen geworden, heeft een geweldige uitstraling, levert uitstekende rijprestaties en ook een lange rit maken is allesbehalve een straf.
Nissan wilde blijkbaar af van het idee dat het een Micra moest maken die vooral bij dames en senioren in de smaak moest vallen. De nieuwe Micra is er ook voor een jong publiek en ook de heren zullen verrukt zijn van deze wagen. Als we kennismaken met de nieuwe Micra moeten we meteen toegeven dat deze wagen er eigentijds en meer volwassen uitziet. De nieuwe Nissan Micra is een volwaardige B-klasser geworden. Dat blijkt wel uit de lengte van 4 meter. De ontwerpers van Nissan hebben zich flink mogen uitleven en ontwierpen een aansprekende koets. Spannende lijnen en aantrekkelijke details voltooien de geslaagde vormgeving. Voor de kopers van de Micra is er keuze genoeg om de buitenkant aan de eigen wensen aan te passen. Er bestaan maar liefst vier kleuren voor verschillende accenten op de flanken, in de bumpers en zelfs op de wielen. Drie verschillende stickerpakketten horen er tegenwoordig vanzelfsprekend bij. Tussen zijn belangrijkste concurrenten slaat de Micra beslist een goed figuur en zal niet snel met een ander type worden verwisseld. De originele weg die Nissan met de nieuwe Micra inslaat, geldt niet alleen voor het exterieur. Ook het interieur is er fors op vooruitgegaan en zal bij een groot publiek in de smaak vallen. Als we instappen, ervaren we meteen de ruimte en de goed ondersteunende zit van de zitting en de voorgevormde rugleuning. Die rugleuning kan met een wat moeilijk bereikbare knop traploos worden versteld. Ook in de wagen kan de klant kiezen voor tal van kleurrijke accenten van de bekleding. De brede baan midden op het dashboard sluit daar naadloos op aan. Bij de stoelen is er de keuze uit banen in lichtgrijs, oranje en blauw. Valt de keuze op leer, dan kan lichtgrijs of bordeauxrood worden aangekruist. Met name die laatste optie maakt de Micra sfeervol en chic.
De ruimte achterin past binnen de verwachtingen van auto’s uit dit segment. Het bagagevolume van minimaal 300 liter beantwoordt volledig aan de verwachtingen. Dankzij de samenwerking met Bose voor de ontwikkeling van geluidssystemen is voor de Micra een bijzondere installatie ontwikkeld. Deze bestaat uit twee basboxen in de portieren, piepkleine tweeters in de A-stijlen en een dubbele luidspreker in de hoofdsteun van de bestuurder. De geluidseffecten die hiermee worden bereikt zijn op zijn minst verrassend. Veel belangrijker dan het vermaak onderweg, is de veiligheid. En hier gaat Nissan een flinke stap verder dan de overgrote meerderheid van de concurrentie. Nissan maakt op de top-uitvoering alle veiligheidstechnieken van de grotere modellen beschikbaar! Dat betekent dat de Micra Tekna meekijkt met de bestuurder en wanneer nodig waarschuwt of zelfs ingrijpt. Daarnaast is bijvoorbeeld een 360-graden camera beschikbaar waarmee parkeren eenvoudiger wordt dan ooit tevoren. Naar verwachting zal de meest populaire motor de 0,9 liter driecilinder met turbo worden. Deze zogenaamde IG-T levert 90 pk en een koppel van 140 Nm. Mede dankzij het bescheiden gewicht van 1001 kg is het niet vreemd dat de prestaties van een zeer behoorlijk niveau zijn. Wel valt op dat in een heuvelachtige omgeving er wat meer geschakeld moet worden om de trekkracht binnen het optimale toerenbereik te houden. Uiteraard adviseert de auto op het dashboard welke versnelling het meest optimaal is.
Wie het gaspedaal met beleid weet te beroeren kan tot keurige verbruikscijfers komen van iets meer dan 5 liter per 100 km, zo blijkt tijdens de plezierige testrit, die wij maken op de A1 en de binnenwegen van Salland en Twente. De afstemming van het eigen Nissan platform met bijbehorende ophanging levert bij de Micra een redelijk stug en sportief aanvoelend geheel op. Die stuggere demping en vering zijn in het voordeel als de Micra wat vlotter wordt bereden. De auto weet daar uitstekend mee om te gaan en biedt de bestuurder dan volop rijplezier.
We kunnen niet anders concluderen dan dat de Nisan Micra op alle fronten flinke stappen voorwaarts heeft gemaakt. Belangrijk is dat Nissan op het gebied van veiligheid en infotainment een van de koplopers in het B-segment is geworden. De motoren (ook de 1.5 diesel) overtuigen met prima prestaties en een bescheiden verbruik. Voeg daaraan toe het levendige weggedrag en je hebt een auto die velen zullen aanspreken..
Prijzen Nissan Micra
Benzine
Nissan Micra 1.0 Visia € 15.190,-
Nissan Micra 1.0 Visia+ € 16.390,-
Nissan Micra 1.0 Acenta € 17.190,-
Nissan Micra IG-T Visia+ € 17.390,-
Nissan Micra IG-T Acenta € 18.190,-
Nissan Micra IG-T N-Connecta € 19.390,-
Nissan Micra IG-T Tekna € 20.590,-
Diesel
Nissan Micra dCi 90 Visia+ € 19.390,-
Nissan Micra dCi 90 Acenta € 20.190,-
Nissan Micra dCi 90 N-Connecta € 21.390,-
Voor meer informatie over de Nissan Micra bent u welkom in de showroom van Nissan-dealer Herwers in Deventer, Nissan-dealer Beltman in Rijssen en Nissan-dealer Lesscher in Hengelo..