Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Nieuwe Qashqai is geëlektrificeerd

Met de nieuwe Qashqai heeft Nissan de ogen gericht op een duurzamere toekomst. De nieuwe Qashqai is er namelijk zowel met een 1.3 DiG-T-benzinemotor met mild hybrid-techniek als met e-POWER, een prijswinnende aandrijflijn.

Het mild hybrid-system ondersteunt de benzinemotor onder andere met extra trekkracht. Door de hybridetechniek werkt ook het stop-/ startsysteem beter. Zo wordt, in combinatie met de CVT, de benzinemotor bij het uitrollen van het voertuig al uitgeschakeld. Scheelt weer brandstof! Bij remmen of vertragen wordt de energie die vrijkomt opgeslagen in de lithium-ionbatterij. De opgeslagen energie wordt vervolgens gebruikt om de elektrische systemen van de Qashqai te laten functioneren. Ook wordt de opgeslagen energie gebruikt om de benzinemotor te ondersteunen bij accelereren. De benzinemotor wordt ontlast en verbruikt dus minder. Het ALiS Mild Hybrid-systeem is het extra gewicht van 22 kg dus dubbel en dwars waard!

Keuzemogelijkheden
De combinatie van 1.3 DiG-T-benzinemotor en ALiS is niet nieuw. Voor deze vernieuwde Qashqai is de motor sterk verbeterd voor nog betere en zuinigere resultaten. Er zijn twee vermogensvarianten: 103 en 117 kW. Alleen de 117 kW kan gecombineerd worden met de nieuwe Xtronic CVT. Beide vermogens kunnen gecombineerd worden met de vernieuwde handgeschakelde zesversnellingsbak.

Elektrische aandrijving
Het e-POWER-systeem bestaat uit een hoogvoltagebatterij, een 115 kW benzinemotor, een generator, een omvormer en een 140 kW sterke elektromotor. Met de benzinemotor wordt energie opgewekt, die energie wordt opgeslagen in de batterij en de elektromotor drijft met die energie de wielen aan. Door deze aandrijflijn lijkt het net of u in een volledige elektrische auto rijdt. U geniet van een traploze acceleratie, maar niet de beperking van het tijdig moeten opladen. Het lijkt misschien zinloos om met een verbrandingsmotor energie op te wekken voor de elektromotor. Door de constante belasting van de benzinemotor, dus geen piekbelasting bij bijvoorbeeld optrekken, is de verbranding uitermate efficiënt en dat resulteert in een lager CO2-uitstoot.

Rijmodi
Hoe zuinig de Qashqai met e-Power uiteindelijk is, bepaalt u zelf door de keuze voor de rijmodus Standard, Sport of Eco. Sport is het minst zuinig doordat onder andere de motor minder snel wordt uitgeschakeld. In de Eco-stand verbruikt de Qashqai, zoals de naam al doet vermoeden, het minst. Een aanvullende B-modus versterkt de energieterugwinning bij gas los en de auto remt nog efficiënter af, zonder gebruik van het rempedaal.

Misschien is het enige nadeel van de nieuwe Nissan Qashqai wel het tot 2022 moeten wachten voordat de auto op de markt komt.