Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Nieuwe opzet voor autobelastingen

Onlangs presenteerde de autobranche een nieuw plan voor hervorming van de autobelastingen. Zij willen graag een eenvoudig, stabiel en voorspelbaar stelsel dat ook bijdraagt aan de uiteindelijke klimaatdoelen.

De ANWB, Bovag, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA (vereniging van autoleasemaatschappijen) presenteerden op 12 mei een geheel uitgewerkt plan. Deze coalitie van branchegenoten diende hun nieuwe plan in bij de informateur en alle politieke partijen. We zitten immers nog midden in de kabinetsformatie, waardoor dit hét moment is om je eigen thema’s op de brede politieke agenda te krijgen. De ambitie is om te komen tot een betere opzet waarmee mobiliteit voor alle Nederlanders betaalbaar en bereikbaar blijft. Het huidige systeem is grillig en complex, wat autokopers afwachtend maakt.

Betalen naar gebruik
De indieners van het plan stellen voor om het huidige belastingsysteem te vervangen door ‘Betalen naar Gebruik’. De coalitie kiest voor een variant waarbij het tarief per kilometer gebaseerd is op de CO2-emissie van het voertuig. Volgens de groep is het belangrijk om heir snel mee te beginnen, aangezien zij denken dat er 8,5 jaar nodig is voor de concrete invoering. Er zijn concrete acties voor de periode 2022-2030 opgenomen in het plan, zoals snelle instroom van nulemissievoertuigen, sturen op gedrag zoals prikkels inbouwen om bewust te kiezen voor dit soort voertuigen. Maar ook gericht inzetten op verantwoorde biobrandstoffen en synthetische brandstoffen.

Al steun
Het plan krijgt al steun van vijf (ex)politici van links tot rechts. Dit zijn Anne-Marie Jorritsma van de VVD, Menno Snel van D66, Jolande Sap van GroenLinks, Karien van Gennip van het CDA en Sharon Dijksma van PvdA. Zij dachten mee in dit proces.