DEVENTER – Afgelopen maand werd geruisloos een nieuwe regel van kracht: nieuwe elektrische auto’s die op de Europese markt komen, moeten bij lage snelheid een extra geluid produceren.
De nieuwe regel werd ingevoerd naar aanleiding van onder meer klachten van belangenorganisaties voor blinden en slechtzienden evenals ouderenbonden. Zij zijn vaker afhankelijk van het gehoor om een auto aan te horen komen. De fluisterstiille elektrische auto’s zijn met name bij lage snelheden nauwelijks te horen, zeker in wat drukkere gebieden.
Nieuwe regels
Nieuwe elektrische auto’s zijn per 1 juli verplicht voorzien van een extra geluid; het Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS). Via speakers laten deze het geluid van een verbrandingsmotor horen, met frequenties die ook goed hoorbaar zijn voor senioren. Dit geluid is dan verplicht tot een snelheid van 20 kilometer per uur; het moet minimaal 56 decibel zijn en mag maximaal 75 decibel zijn. Boven deze snelheid produceren de banden namelijk genoeg geluid om de auto aan te horen komen. Verder moet het geluid variëren in toonhoogte bij accelereren en afremmen. Er gaan al wel stemmen op om deze grens te verhogen naar 30 kilometer per uur; dit is immers ook de maximaal toegestane snelheid in veel woonwijken. Ook zou het minimale geluidsniveau omhoog moeten aldus de Europese blindenorganisatie EBU; 56 decibel zou te laag zijn voor veel senioren.
Verschillen
Naast de Europese Unie zijn er ook in onder meer de Verenigde Staten en Japan soortgelijke verplichtingen. Wel zijn er verschillen met Europa; zo hanteert de VS al de 30-kilometergrens voor dit geluid en ook de minimale en maximale geluidsniveau’s zijn vaak anders. Fabrikanten hebben verder een redelijke vrijheid over hoe hun specifieke geluid mag klinken. Zo kan een fabrikant van een sportief elektrisch model bijvoorbeeld kiezen voor een agressiever geluid.