Het prototype van de nieuwe Nederlandse zonneauto Lightyear One heeft afgelopen maand een belangrijke mijlpaal bereikt. Het zogeheten ‘Validation Prototype’ werd getest op een circuit in Aldenhoven in Duitsland. Hier behaalde men 710 kilometer bereik op een volle lading van 60 kWh energie.
De auto legde de afstand in bijna 9 uur af met een snelheid van 85 kilometer per uur. Volgens Lightyear, gevestigd in Helmond, gebruiken zelfs de meest efficiënte elektrische auto’s op de markt nu nog 50 procent meer energie bij deze relatief lage snelheid. Lightyear werd opgericht in 2016 en werkte de afgelopen vier jaar volop aan de ontwikkeling van deze auto. Het is een grote stap vooruit; een auto op zonnepanelen is zelfvoorzienend en hoe lager het verbruik, hoe verder je komt met deze stroom. De test in Duitsland was van grote waarde; bepaalde cruciale aannames konden daadwerkelijk bevestigd worden. De data kunnen gebruikt worden om de auto nog efficiënter te maken. Ieder detail werd onder de loep genomen, van de opbrengst van de panelen tot het energieverbruik van het koelsysteem.
Vervolg
Met het succes van deze circuittest achter de rug richt Lightyear zich op de volgende mijlpalen. Zo wil men een officiële WLTP-drive cycle test doen en botsproeven. Als alles meezit kan men in de eerste helft van 2022 beginnen met de productie van een eerste serie van 946 Lightyear One modellen.