In de jaren ’90 was het één van de populairste opties voor de auto: een LPG-tank. Waar er in 1990 nog ruim een half miljoen LPG-auto’s rondreden, reden er in september dit jaar nog slechts 100.000 auto’s op gas. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de BOVAG en RDC.
Begin deze eeuw werd de daling ingezet. De afname kent meerdere oorzaken. Zo werden dieselauto’s steeds beter en betrouwbaarder, waardoor veel LPG-rijders uiteindelijk kozen voor een diesel. Dit had weer als gevolg dat de vraag naar LPG-auto’s daalde, waarop fabrikanten minder en minder modellen aanboden. Wie anno 2021 een af-fabriek LPG-installatie wil in zijn nieuwe auto heeft niet veel opties. Zo zijn de Renault Clio en Captur als bi-fuel leverbaar, waarbij deze zowel op benzine als LPG werken. Dacia investeerde eveneens in LPG, waarbij ook de Duster en Sandero leverbaar zijn met deze bi-fuel motoroptie. Ondanks de afname zijn er nog absoluut fans te vinden van LPG. Zeker wie wat meer kilometers maakt kan al snel veel euro’s besparen met LPG ten opzichte van traditionele brandstoffen.
Elders in Europa loopt het nog niet zo’n vaart met de afname van LPG. Er zijn in totaal ruim 40.000 punten waar nu LPG getankt kan worden. Mogelijk kan men in de toekomst ook andere gassoorten inzetten als duurzame energiebron. Denk hierbij aan dezelfde transitie als die van aardgas naar biogas als duurzaam alternatief zonder dat een grote investering nodig is.