APELDOORN – Nederlanders zijn ware fietsfanaten. In totaal fietsen we zo’n 15 miljard kilometer op jaarbasis, een cijfer dat nog steeds stijgt. Niet verwonderlijk, gezien de goede infrastructuur. Wie recreatief fietst, neemt nog wel eens de fiets mee naar een verdere bestemming. Waar moet je dan aan denken?
Het gebruik van een fietsdrager is een handige methode om één of twee fietsen mee te nemen naar bijvoorbeeld een natuurgebied of een verdere bestemming. Hierbij is het belangrijk om als eerste een keuze te maken wat voor fietsdrager je neemt. Er zijn fietsdragers voor op de trekhaak en voor op het dak. Hoewel beide zorgen voor een hoger brandstofverbruik, is de fietsdrager op het dak wel een érg grote windvanger. U verbruikt tot wel dertig procent meer brandstof. Bovendien is het extreem lastig om een zwaardere fiets op het dak te tillen.
Juiste drager
Wanneer u kiest voor een trekhaak-drager is het belangrijk om te letten op het maximaal toegestane gewicht. Zeker wanneer u een zwaardere elektrische fiets of zelfs twee meeneemt, kan dit met een zware drager zorgen voor een te grote kogeldruk. U kunt de accu’s van de fietsen het beste uitnemen mits mogelijk, om zo binnen de toegestane limiet te blijven. Voor zware elektrische fietsen kunt u vaak ook een oprijgootje bestellen om het laden makkelijker te maken zonder tilwerk.
De regels
Bij het gebruik van een fietsdrager gelden wel belangrijke regels. Zo mogen fietsen niet meer dan 20 centimeter uitsteken aan beide kanten van de auto. Ook mogen er geen scherpe delen uitsteken. Verder dient de fietsdrager voorzien te zijn van goed werkende achterlichten en remlichten en een witte nummerplaat.