De populariteit van de elektrische auto is de afgelopen jaren sterk gestegen. Steeds meer particulieren en bedrijven kozen voor een volledig elektrisch model. Maar: de groei van de laadinfrastructuur lijkt helaas geen gelijke pas te houden.
Statistisch is de situatie helaas verergerd. Waar vorig jaar één laadpaal op 2,2 auto’s te vinden was, is er nu één laadpaal op 3,9 auto’s. In ruim 282 Nederlandse steden kunnen inwoners een aanvraag indienen voor plaatsing van een nieuwe openbare laadpaal. De gemiddelde wachttijd voor dit soort aanvragen is 18 weken. Uit onderzoek van energiebedrijf Vattenfall blijkt echter dat dit ook wel tot negen maanden kan duren.
Belangrijke voorwaarde
De beschikbaarheid van voldoende openbare laadpalen is een belangrijke voorwaarde voor groei van het elektrische wagenpark. Hoewel de meeste auto’s bij de eigenaar thuis goed oplaadbaar zijn, moeten mensen ook ‘in het wild’ voldoende laadplekken hebben om bij te kunnen laden. Ook in Overijssel wordt fors geïnvesteerd om de komende tijd meer laadpalen te realiseren. Gemeenten hanteren hiervoor vaak diverse procedures die soms dus lang in beslag nemen.
Haken en ogen
Bij het aanvragen van openbare laadpalen kijken gemeenten naar diverse factoren. Zo is het niet direct de bedoeling dat mensen voor hun eigen deur een laadpaal aanvragen, maar meer in de omgeving op plekken waar ze verder komen. Deze palen zijn dan immers voor iedereen beschikbaar. Verder moet de beoogde plaatsingslocatie ook echt geschikt zijn. Straten met een al hoge parkeerdruk komen dan minder snel in aanmerking. Een elektrische auto houdt immers een laadplek langere tijd bezet, wat weer zorgt voor irritatie bij omwonenden en andere parkeerders.