De verkoop en ontwikkeling van elektrische auto’s is de afgelopen jaren in een stroomversnelling gekomen. Hybrides en volledig elektrische auto’s met accu zijn hierbij de voornaamste opties. Toch wil Land Rover ook graag experimenteren met een waterstofcel.
Het merk kondigde afgelopen week aan dat zij een prototype bouwen van een Land Rover Defender, voorzien van een experimentele waterstofcel. Dit concept is onderdeel van Land Rover’s ambitie om in 2036 alleen nog emissievrije auto’s te bouwen. De waterstofcel wekt stroom op die gebruikt wordt voor de elektromotor. Waterstofauto’s hebben op papier diverse voordelen: je haalt een respectabele actieradius uit een volle tank en waterstof is te tanken zoals benzine; er is dus geen lange laadcyclus nodig om helemaal vol te tanken. Land Rover ziet de technologie als ideaal voor grotere voertuigen die een langere afstand afleggen of auto’s die in extreme temperaturen moeten werken. Dit laatste heeft namelijk een invloed op accu’s, maar niet op de brandstofcel. Land Rover wil dit jaar nog beginnen met het testen van het prototype.
Verwachtingen
Sinds 2018 is het aantal waterstofauto’s op de wegen verdubbeld en er zijn 20 procent meer waterstof-tankstations bijgekomen. Verwachtingen zijn dat er in 2030 wereldwijd 10 miljoen waterstofauto’s rondrijden met 10.000 tankstations. De vraag is hoe realistisch dit alles is; zo is de huidige infrastructuur zeer beperkt, waardoor de vraag naar auto’s ook nog erg laag is.