TWENTE – Het is het einde van het tijdperk; de Lada verdwijnt definitief van de Europese wegen. Het merk ziet zich genoodzaakt om te stoppen met de verkoop van de kenmerkende Russische auto’s die vaak doelwit waren van menig flauwe grap.
Het merk is al een tijdje niet meer in Nederland verkrijgbaar, maar in Duitsland worden de auto’s nog wel verkocht. In Nederland was het merk vooral in de jaren ’80 en ’90 nog relatief bekend én berucht. Lada bleef de afgelopen jaren wel auto’s doorontwikkelen waardoor het beeld van Lada bij veel lezers wellicht sterk achterhaald is. Zo kunnen Duitse kopers naast de stoere 4×4 Taiga ook de Vesta, Vesta SW en Vesta SW Cross kopen; moderne sedan, station en crossover, waarbij zeker de laatste ronduit stijlvol genoemd mag worden. Duitse kopers rijden al een Vesta SW Cross vanaf 16.590 euro. Voorzien van de meeste gemakken die we in een moderne auto zouden verwachten, zoals het touchscreen-navigatiesysteem, achteruitrijcamera en meer.
Strengere eisen
Volgens eigenaar van Lada, Autovaz zijn met name de steeds strengere milieu-eisen in Europa de oorzaak achter het stoppen. Europese landen zijn steeds strenger geworden op het gebied van schadelijke uitstoot, waar Lada helaas nog wel minder scoort dan westerse merken.
Liefhebbers
Hoewel Lada altijd doelwit was van veel flauwe moppen kent het merk toch ook vele fanatieke fans die met name de jaren ’80 Sovjetunie-modellen nog een warm hart toedragen. Zo zullen ook de fans van de Lada Club Nederland – www.ladaclub.nl – ongetwijfeld een traantje wegpinken wanneer de laatste Lada bij de laatste Europese dealer verkocht is.