APELDOORN – De regels voor de staat van een auto zijn streng; automobilisten moeten zorg dragen voor goed periodiek onderhoud van hun voertuig en de Algemene Periodieke Keuring zorgt ervoor dat er een stok achter de deur is. Maar opmerkelijk genoeg is er nog niet zo’n wettelijk verplichte keuring voor kleinere aanhangers en andere objecten die achter de auto gehangen worden. Als het aan de BOVAG ligt, komt hier verandering in.
Brancheorganisatie BOVAG zou graag zien dat er een keuringsplicht komt voor alles wat achter een auto komt te hangen. Nu is er alleen nog een keuringsplicht voor aanhangwagens zwaarder dan 3.500 kilo. In Duitsland en België is een tweejaarlijkse APK al wel verplicht.
Weinig aandacht
Veel gebruikers van een aanhangwagen, boottrailer, paardentrailer denken te weinig aan de staat van de aanhanger. Wettelijk gezien kijkt de politie met name naar aspecten zoals goed werkende verlichting, correcte belading, een kenteken en de hulpkoppeling. Maar zelfs dan blijken veel zaken niet in orde. De BOVAG voerde eerder op eigen initiatief al vrijwillige controles uit naar de staat van aanhangwagens en trailers, waarbij bleek dat er nog vaak dingen mis zijn. Zo denken bezitters wel aan de banden van de auto, maar die van de aanhanger… “ach, hoe belangrijk kan het zijn als je twee keer per jaar met zo’n ding rijdt?”
Verplichting
BOVAG ziet dan ook aanleiding genoeg om ook in Nederland te pleiten voor een verplichte keuring. Uiteraard hebben de garages hier zelf ook veel baat bij, zeker met het oog op teruglopend onderhoud wanneer meer mensen elektrisch rijden. Toch zou het voor de veiligheid niet verkeerd zijn, zeker als veel mensen hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen.