De nuchtere Nederlander laat zich niet snel verleiden tot een frivole keuze. Zo ook bij de kleur van een nieuwe auto. Sinds jaar en dag kiezen we veilige kleuren zoals zilver, wit en zwart voor onze nieuwe aanschaf. Want: een veilige kleurkeuze zou zich ook weer vertalen in een hogere tweedehands waarde. Uit het jaarlijkse kleuronderzoek van lakproducent Axalta blijkt dat ook in de rest van Europa een kleurrijk wagenpark nog ver te zoeken is.
De cijfers over 2021 tonen aan dat grijs met 27 procent de populairste kleur is in Europa, gevolgd door wit (23 procent), zwart (22 procent), blauw (11 procent), zilver (8 procent), rood (5 procent), bruin (2 procent) en vervolgens groen, geel en andere kleuren met minder dan één procent.
In andere werelddelen zijn wat opmerkelijke cijfers te zien. Zo is de kleur bruin/beige relatief populair in Rusland en India, met respectievelijk 11 en 6 procent van de verkochte modellen. Blauw is statistisch populair in Europa, rood komt relatief veel voor in Noord-Amerika en geel/goud is populair in Aziatische landen.
De veilige kleurkeuze kan ook een nadelige impact hebben. Zo concludeerde de Consumentenbond in 2016 dat mensen met een zwarte auto bij sommige verzekeraars tussen de 4 en 9 procent duurder uit waren, dit in tegenstelling tot de gedachte dat juist rode auto’s duurder zouden zijn.