“Kleuren voor auto’s moeten niet alleen de klant tevredenstellen, ze moeten ook passen bij de vorm en de grootte van de auto”, legt Nicole Heidt, Assistant Chief Designer, Colour and Trim uit. “Een tamelijk compact model zoals de Astra komt het best tot zijn recht met verfijnde mica- of metallic kleuren, die ook erg populair zijn bij klanten in dat marktsegment.”
De nieuwe Opel Astra en Mokka zijn dan ook verkrijgbaar in twee nieuwe lakkleuren die het design nog meer moeten benadrukken. Zo kan de Astra worden uitgevoerd in Amber Yellow en de Mokka in Iconic Green. De gele kleur is niet zomaar gekozen voor de Astra. Geel was van vroeger uit dé kleur die hoorde bij het merk, dus voor de zesde generatie Astra werd een nieuwe tint geel ontwikkeld. Het ontwikkelen van een nieuwe kleur is een langdurig proces. Het kan tot wel vier jaar duren. “Het geel dat we aan het begin van het proces als lanceringskleur voor de nieuwe Astra kozen, blijkt een schot in de roos te zijn”, zegt Nicole Heidt. “Dergelijke kleuren zijn nu sterk trending.”
Voor de Mokka werd ook eerst marktonderzoek gedaan. Daaruit bleek dat de groene tint aan populariteit won. “Groen is ook de perfecte kleur voor een emissievrije, elektrische auto op batterijen, zoals de Mokka-e”, voegt ze eraan toe.
Door modellen te elektrificeren levert Opel een bijdrage aan duurzame mobiliteit, maar ook andere zaken worden onder de loep genomen. Zo kijkt men ook naar de emissies van de carrosserielak. Bij de kleur Amber Yellow is de emissie aanzienlijk verminderd aldus Opel. Er wordt gebruik gemaakt van de zogeheten ‘3-wet’-lakmethode. Hierbij is één stap uit het drogingsproces gehaald. Volgens Opel kan met deze methode ten opzichte van het conventionele lakproces zo’n 2.200 ton aan CO2-uitstoot bespaard worden. Niet alleen daalt de CO2-uitstoot, ook het waterverbruik daalt door de nieuwe methode.