De Kia Rio was vlak na de eeuwwisseling één van de eerste auto’s, die ik mocht meenemen voor een autotest. Ik herinner me de ervaring nog als de dag van gisteren. De wagen was ondanks de lage prijs en het ietwat sobere interieur een meevaller en omdat deze auto ook voor mensen met een kleinere beurs bereikbaar was, prees ik hem aan. Ik heb altijd een zwak voor de Rio gehouden en was dan ook enthousiast toen dealer Van Mossel mij aanbood een testrit te maken met de vierde generatie van dit model.
Nog geen dag was de nieuwe Kia Rio gearriveerd bij Van Mossel met vestigingen in Apeldoorn en Hengelo of ik mocht er mee op pad. Natuurlijk nam ik eerst alle tijd om de Kia Rio te bewonderen. Het eerste dat opvalt is het sportieve uiterlijk. Dat komt doordat de auto laag op de weg ligt, een coupéachtig silhouet heeft en op de zijkanten een dynamische, v-vormige lijn heeft. Daardoor lijkt de Rio naar voren te schieten – zelfs als hij stilstaat.
Het geeft aan dat sinds de introductie van de eerste Kia Rio er veel is veranderd. De kritische Europese autokoper kijkt niet alleen meer naar de aanschafwaarde. Veel belangrijker is wat de dagelijkse kosten zijn en daarnaast zijn uiterlijk, betrouwbaarheid en functionaliteit belangrijke voorwaarden waaraan een auto moet voldoen. Dat heeft men bij Kia goed begrepen. In vergelijking met de vorige Rio is de auto langer, lager en breder geworden. Met die buitenmaten is de Rio nu de langste auto in zijn segment (de hoogte en breedte zijn gemiddeld) en hierdoor is er dus veel beenruimte voor de passagiers achterin. Hij is er alleen als vijfdeurs. Dankzij gebruik van moderne staalsoorten is de nieuwe Rio gemiddeld 17 kg lichter dan de oude. Vanuit de berijder bezien, betekent dit een prima ruimte voorin, maar ook de passagiers op de achterbank kunnen royaal zitten. Prettig is de royale bagageruimte van 325 liter, een van de ruimste in het segment. De dubbele laadvloer biedt extra mogelijkheden. De gebruikte materialen en de afwerkingskwaliteit zijn prima.
Neem het dashboard. Het design is sportief en modern, ook van binnen. De middenconsole is afgewerkt met pianolak en mat-chroom en de ventilatorroosters zijn strak gevormd. Optioneel is er een 7 inch navigatiesysteem met achteruitrijcamera. En het prettig aanvoelende stuurwiel is voorzien van allerlei functies. Ook biedt de Rio een rijke (veiligheids-) uitrusting. Deze is al beschikbaar vanaf een relatief laag uitrustingsniveau. De voorzieningen die de Rio biedt (automatisch remmen voor gevaar, waarschuwen bij onbedoeld verlaten van rijstrook, stuurverwarming, Apple CarPlay, Android Auto) zijn niet uniek, maar zijn bij de concurrentie vaak alleen beschikbaar op de duurste uitvoering. We maakten een rit met de Rio die is voorzien van een 1.0 liter driecilinder T-GDI motor. Dankzij de krachtige turbo levert deze motor meer vermogen bij een laag verbruik. De prestaties van de 100 pk / 171 Nm sterke turbomotor zijn geweldig. Ook bij een laag toerental loopt de motor soepel. Bij een hoog toerental valt op dat deze driecilinder gretig en vlot is. Tijdens onze testrit pakken we uiteraard een stuk snelweg mee. De wagen komt goed mee met het overige verkeer, ook bij inhaalmanoeuvres, waarbij we gas geven. Als we een mooie rit maken op de Sallandse en Twentse binnenwegen merken we dat de wagen een uitstekende wegligging heeft en lekker door de bochten stuurt. Met een gemiddeld verbruik van iets meer dan 6 liter benzine per 100 km kan de Kia Rio uitstekend mee met de concurrentie. De Kia Rio is ook verkrijgbaar als 1.4 CVVT (viertraps automaat). Wie liever een diesel heeft kan ook kiezen voor de 1.4 liter viercilinder dieselmotor. Deze biedt niet alleen ruim voldoende vermogen, maar bouwt het vermogen ook het meest geleidelijk op. Daardoor voelt de hele auto nog meer volwassen. Terugblikkend op enkele uurtjes rijden met de Kia Rio moet ik zeggen dat de nieuwste versie qua afwerking en uitstraling een aangename verrassing is. Dat is mooi, maar voor mij blijft toch het belangrijkste hoe een auto rijdt. De Kia Rio heeft opnieuw indruk gemaakt, want het rijcomfort is geweldig. Het weggedrag is bijna foutloos, de stoelen zitten comfortabel… Echt wel een auto om lekker mee op pad te gaan. Kia is met de nieuwe Rio opnieuw een flinke stap vooruit gegaan. En dat zal zich vertalen in de verkoopcijfers. Want wie waar wil voor zijn of haar geld, doet er goed aan een proefrit te maken met de nieuwe Kia Rio..
Prijzen Kia Rio
Benzine
Kia Rio 1.0 T-GDI EconomyLine € 15.735,-
Kia Rio 1.0 T-GDI ComfortLine € 17.235,-
Kia Rio 1.0 T-GDI ComfortPlus Navigator € 18.235,-
Kia Rio 1.0 T-GDI DynamicLine € 20.235,-
Kia Rio 1.0 T-GDI ExecutiveLine € 22.235,-
Kia Rio 1.0 T-GDI (120 pk) DynamicLine € 21.735,-
Kia Rio 1.0 T-GDI (120 pk) ExecutiveLine € 23.735,-
Kia Rio 1.4 CVVT DynamicLine automaat € 26.235,-
Diesel
Kia Rio 1.4 CRDi Business Navigator € 21.495,-
Kia Rio1.4 CRDi Business DynamicLine € 22.495,-