Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Italiaanse levensgenieter en stijlicoon groeit door

DEVENTER – Fiat heeft de afgelopen jaren steeds meer leuke varianten van de iconische Fiat 500 op de markt gebracht. De herlancering van dit model in een modern jasje bleek al snel een hit; de compacte, moderne Fiat 500 heeft een unieke styling die dan ook goed in de smaak viel bij een hip en stijlbewust publiek. Maar de compacte 500 was natuurlijk niet voor iedereen de ideale keuze. Daarom bracht Fiat in 2015 ook al de Fiat 500 X uit; een crossover-versie van dit stijlicoon.

Bij autobedrijf De Snipperling in Deventer halen wij de nieuwste versie op van dit model. Hier voor u getest in de in februari aangekondigde S-Design versie. Op de internationale autosalon in Genéve kondigde het Italiaanse merk diverse S-Design versies aan van haar populaire modellen, waaronder dus van de ruimere 500 X. Deze versie kreeg zowel van binnen als buiten een make-over om zo nóg wat unieker voor de dag te komen. Zo onderscheidt de S-Design versie zich van de reguliere 500 X met onder meer de portiergrepen, skirts, voorspoiler, omlijsting van achterlichten, kofferklepgreep en spiegelkappen in gepolijst zwart. Wanneer we de S-Design naast een reguliere 500 X zetten is de S-Design versie subtiel te noemen qua verschillen. Wel maken de nieuwe zwarte, 17 inch lichtmetal velgen het tot een wat sportiever uiterlijk, zeker in combinatie
met de Xenon-verlichting. Privacy glass verhult nog even de rest van deze S-Design…maar niet voor lang.

We nemen de sleutel in ontvangst bij de dealer en na ons gebruikelijke rondje rond de auto nemen we plaats achter het stuur. Ook in het interieur zijn de donkere styling-elementen doorgevoerd. Zo zien we zwarte accenten in onder meer het dashboard, middentunnel en deurpanelen. Ook hier een net wat sportievere insteek met de speciaal voor de S-Design ontworpen stoelen die bijdragen aan het totaalplaatje. Ze zitten aangenaam en zijn voorzien van sportieve zwarte bekleding met constrasterende stiksels en logo’s in brons.

Modern
Achter het stuur voelt de Fiat 500 X S-Design zeer vertrouwd. Naast de sportieve nieuwe elementen is deze verder herkenbaar als een moderne Fiat 500. Het merk zelf typeert dit als “comfort met karakter” een mooie mix van stijlvol en toch dagelijks functioneel. Fiat ging duidelijk voor een harmonieus geheel. Natuurlijk is deze 500 X voor zien van het Fiat UConnect systeem, naar wens met schermen van 5 of 6,5 inch en naar wens met of zonder navigatie. De koppeling met de smartphone is inmiddels niet meer weg te denken en Fiat’s implementatie werkt gewoon zoals we verwachten. De combinatie van navigatie en telefoon loodst ons feilloos over de drukkere Twentse wegen. Muziekliefhebbers kunnen nog als optie kiezen voor het premium BeatsAudio systeem met negen luidsprekers en een 500-watt versterker voor een kristalhelder geluid. Ook achter in de 500 X is het goed toeven voor onze passagiers van vandaag. De bagageruimte is 350 liter of 1.000 liter met de stoelen weggeklapt.

Prestaties
Dankzij het Easy Entry & Go systeem kunnen we wegrijden met de sleutel in onze broekzak. Deze start naar wens een 1.4 Turbo MultiAir motor met 140 pk of een diesel, de 1.6 Multijet met 120 pk. Naar wens met een handgeschakelde of automatische DCT 6- versnellingsbak. De 1.4 turbo zet respectabele prestaties neer; een max koppel van 230 Nm bij 1750 toeren per minuut, topsnelheid van 190 en een 0-100 tijd van 9,8 seconden. Dit met een gecombineerd verbruik van slechts 5,9 liter op 100 kilometer. Met name het hoge koppel bij lage toerentallen is een mooie prestatie voor dit segment. De automatische transmissie schakelt snel en soepel zonder vermogensverlies.

Fijn en veilig
Het weggedrag is ook zeer aangenaam dankzij een hoge torsiestijfheid en MacPherson wielophanging. De bestuurder kan kiezen uit Sport, All Weather en Auto rijmodussen. De auto let zelf ook actief op en dankzij de ESC-stabiliteit blijft hij netjes op de weg, ook bij uitwijkmaneouvres of gladheid. Er zijn volop sensoren aanwezig voor het signaleren van verkeer in de dode hoek, het blijven binnen de eigen rijbaan, parkeersensoren met achteruitrijcamera en natuurlijk brake control met radar- en videosensoren dat waarschuwt en afremt bij mogelijke botsingen. Optioneel adaptieve cruise control maakt het ook voor de langere rit een aangename reisauto. De 500 X is naast de hier geteste voorwielaandrijving ook verkrijgbaar als vierwielaangedreven Cross-versie.

Maak kennis
De Fiat 500 X S-Design is nu leverbaar vanaf 28.295 euro voor de 1.4 Turbo of vanaf 29.095 euro voor de Cross-versie met 1.4 Turbo. Kom langs bij autobedrijf De Snipperling aan de Hunneperweg 7 in Deventer of de Laan van de Dierenriem 38 A in Apeldoorn. Kijk ook op: www.snipperling.nl

Fiat 500 X S-Design
Pluspunten & prijzen- Herkenbare telg uit de 500-serie
– Echt een stijl-icoon in S-Design
– Sportief in vorm én prestaties
– Veel aandacht voor veiligheid
– Hoog uitrustingsniveauPrijzen S-Design:
1.4 Turbo – 28.295 euro
1.4 Turbo DCT – 29.795Prijzen Cross S-Design:1.4 Turbo – 29.095
1.4 Turbo DCT – 30.595