De vraag naar motorfietsen is nog steeds zichtbaar. Hoewel de verkoop van nieuwe motorfietsen licht steeg, was met name bij de occasionverkoop een grote piek zichtbaar.
Al vroeg in de coronacrisis waren diverse gevolgen merkbaar in de autobranche. Zo zakte de verkoop van nieuwe auto’s fors in. Zo is de verwachting dat er dit jaar ‘slechts’ 340.000 nieuwe voertuigen verkocht worden in ons land; een daling van een kwart ten opzichte van vorig jaar. Hiermee zitten we op het laagste niveau sinds 1968. Tegelijk draaide de occasionverkoop recordcijfers; mensen konden immers niet of veel minder gebruik maken van openbaar vervoer. Velen kozen toen om een auto of ander alternatief vervoermiddel te kopen – maar het liefst niet te duur.
Motorfietsen
In augustus stond de teller voor dit jaar op 11.676 nieuw geregistreerde motorfietsen. Dat is iets meer dan in dezelfde periode vorig jaar (11.607 stuks). Dit blijkt uit de cijfers van BOVAG en RDC. In augustus zelf werden wel zes procent meer nieuwe motorfietsen verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Yamaha, Kawasaki en BMW waren de top drie merken, samen goed voor 50 procent van het marktaandeel. Wat opvalt is dat ook de verkoop van elektrische motorfietsen sterk in de lift zat.
Vaker occasion
Waar de échte pieken zichtbaar waren, was de verkoop van occasions. Motorbedrijven verkochten in de eerste acht maanden van 2020 ruim 38.000 occasions volgens de cijfers. Dit komt neer op een toename van ruim 7,50 procent. Honda, Yamaha en BMW zijn de populairste tweedehands merken; Kawasaki blijkt dus tweedehands wat minder geliefd. De belangstelling voor motorrijden zelf lijkt toe te nemen, wat gunstig is voor de branche als geheel.