Volkswagen komt met de volledig elektrische ID.3 en het lijkt erop dat velen hierop gewacht hebben. De eerste uitvoering, de ID.3 1ST, wordt in de tweede helft van dit jaar in Nederland verwacht en er is al een wachtlijst voor. Inschrijven voor de wachtlijst is nog mogelijk. Wie weet heeft u geluk en wordt u eigenaar van een ID.3 1ST, anders wordt het wachten op de andere uitvoeringen.
De ID.3 1ST is een exlusieve uitvoering. De auto heeft een accu van 58 kWh en wanneer deze helemaal is opgeladen dan kan er tot wel 420 km afgelegd worden. Deze nieuwe Volkswagen komt in vier kleuren op de markt: Gletscher White, Makena Turquoise, Moonstone Grey en Mangan Grey. En als u een van de eerste exemplaren heeft, dan wilt u dat graag laten zien en dat gebeurt ook met de unieke 1ST badges op en in de auto.
Luxe, luxer, luxest
De prijzen beginnen bij ongeveer 38.000 euro voor de ID.3 1ST met standaard 18 inch velgen, lane assist, navigatie inclusief streaming en internet, adaptive cruise control en parkeersensoren. De luxere variant is de ID.3 1ST Plus met bovenop alles van de ID.3 1ST 19 inch velgen, IQ.Light Led Matrix koplampen, achteruitrijcamera en keyless entry. Deze variant gaat zo’n 44.000 euro kosten. De luxeste variant, de Max, gaat ongeveer 49.000 euro kosten en heeft onder andere 20 inch velgen, dodehoeksensor, elektrisch verstelbare stoelen en een panoramadak extra. Na de ID.3 1ST zal er nog een complete line-up verschijnen met een instapversie met een verwachte actieradius van 330 km, een versie met een accu van 58 kWh en aan actieradius van waarschijnlijk 420 km en het topmodel krijgt mogelijk een actieradius van 550 km.
Kosten
Met de komst van de ID.3 laat Volkswagen ook duidelijk zien dat een electrische auto er niet alleen is voor iemand met een dikke portemonnee. De verwachte prijs van het instapmodel zal circa 30.000 euro zijn. Ook de bijtelling is maar 8 procent en niet 22 procent zoals bij een verbrandingsmotor. Verder heeft een elektrisch voertuig lagere onderhoudskosten aangezien er minder bewegende delen zijn.
Langere afstanden
Daar waar de eerste elektrische voertuigen vaak een beperkte actieradius had, is tegenwoordig enkele honderden kilometers geen probleem meer. Zo heeft ook het instapmodel van de ID.3 waarschijnlijk al een bereik van 330 km. Ook laden accu’s steeds sneller op, dus nog meer gebruiksgemak. Oplaadpunten zijn op steeds meer plekken te vinden en het zoeken naar een oplaadpunt is met speciale apps makkelijker dan jaren geleden.
Vooruitgang
Al met al heeft de ontwikkeling van de elektrische auto niet stil gestaan. Accu’s hebben meer capaciteit en elektromotoren zijn efficiënter. Ook is een elektrisch voertuig duurzamer dan een uitvoering met verbrandingsmotor. Ook als gekeken wordt naar de uitstoot tijdens de productie van de batterijcellen. Het Zweeds milieu-instituut IVL heeft bijvoorbeeld de uitstootcijfers flink naar beneden bijgesteld.
Meer informatie
Wilt u meer weten over de Volkswagen ID.3 1ST of de andere uitvoeringen die gaan komen? Houd dan de website van Volkswagen, www.volkswagen.nl, in de gaten of loop binnen bij de dichtstbijzijnde dealer.