Nu de jaarwisseling er al weer aan zit te komen, kunnen we concluderen dat 2017 het jaar is van de SUV’s. Het aanbod is flink gegroeid en ten opzichte van de oudere SUV’s zijn deze hoge auto’s een stuk schoner en zuiniger geworden. Dat geldt zeker voor de Hyundai KONA, die sinds kort in de showroom staat van uw Hyundai-dealer in de regio. De redactie van Autopaper was er als de kippen bij en testte nieuweling. Hyundai heeft bij de introductie van de KONA een duidelijk signaal afgegeven. Niets KONA, maar ‘KONA by Hyundai’. Alsof Hyundai de SUV helemaal opnieuw heeft uitgevonden. Dat is natuurlijk niet het geval, maar het is wel een huzarenstukje om een SUV te bouwen, die compact, maar toch ruim is en die voordelig en vooral zuinig is.
Andere koers
Met de KONA vaart Hyundai een duidelijk andere koers. Hyundai heeft Europa immers veroverd met auto’s die een degelijke bouw koppelen aan verstandig en doordacht. Uit de recente betrouwbaarheidstest van de Consumentenbond (oktober 2017) scoort Hyundai top. Dat heeft Hyundai er niet van weerhouden de KONA zo te ontwikkelen dat ook de emotionele autokoper wordt geraakt. Als we bij de showroom de auto eens goed bestuderen, begrijpen we de bedoeling van het Koreaanse automerk. Want waar Hyundai staat voor degelijk, verstandig en doordacht, wil de KONA toch ook zeker inspelen op de emotie. Dat lukt bij ons. Wij ervaren de KONA als begeerlijk en uitdagend zijn!
Een plaatje
De nieuwe KONA is inderdaad een plaatje. De wagen heeft fraaie lijnen en het front heeft een dubbele grille en pittige koplampen. Ook de scherp aflopende achterzijde mag gezien worden met de in de achterklep doorlopende verlichtingsunits. Voordat we een proefrit gaan maken, nemen we uiteraard het interieur van de Hyundai KONA onder de loep. Wat meteen opvalt zijn de grote, comfortabele stoelen. Er zijn vergelijkbare SUV’s, die hierop minder het accent leggen en dat vinden wij niet verstandig. Een goede stoel verhoogt het rijcomfort en het plezier om op pad te gaan. Ook het tweespaaks stuurwiel ligt lekker in de hand en het uitzicht op de klokken is optimaal. Daar we voor de testrit de Hyundai KONA T-GDI Premium hebben meegekregen, rijden we in een dik uitgeruste auto. Deze KONA beschikt over nagenoeg alle veiligheids- en assistentiesystemen die er op de markt zijn. Plezierig is het head-up display. Op een transparant paneel bovenop het dashboard worden belangrijke gegevens voor de bestuurder in zijn blikveld geprojecteerd.
Audiosysteem
Vrolijk worden we van het door Hyundai en Krell ontwikkelde audio-, communicatie- en navigatiesysteem, met integratie voor de mobiele telefoon (Android Auto, Apple CarPlay). Krell staat hoog aangeschreven en voor een geringe meerprijs heb je een geweldig audiosysteem dat de oren streelt. Overdreven? Ik zou zeggen, probeer het zelf uit.
We starten de motor en zetten koers richting de A1. We rijden via de snelweg richting Holten en pakken we de binnenweg richting het fraaie natuurgebied de Holterberg. We genieten van een waterig najaarszonnetje en het kleurrijke blad dat van de bomen dwarrelt. Ook een genot is de T GDI 1.0 motor, die zowel op de snelweg als op de bochtige en heuvelachtige wegen indruk maakt op ons. Het vermogen van 120 pk / 172 Nm is ruimschoots voldoende. Het levendige karakter van de turbomotor is plezierig en hij schakelt soepel. Boven de 3.500 toeren per minuut hoor je licht de bekende driecilinder-roffel, maar bij een normaal toerental is de KONA toch vooral stil en soepel.
Motoren
De KONA is momenteel alleen leverbaar met twee benzinemotoren: een 1.0 en een 1.6 liter motor. Hyundai heeft echter laten weten dat er snel een dieselversie en (nog interessanter) er is ook een geheel elektrische versie aangekondigd. Hyundai verklapt dat deze elektromotor – nadat deze volledig is opgeladen – een afstand van rond de 400km zou kunnen afleggen. Nadat we de Holterberg hebben verlaten en weer op de snelweg zijn gekomen, kan ik niet anders concluderen dan dat de Hyundai KONA een compacte SUV met ‘ballen’ is. Een stoer en uitdagend uiterlijk, een kleine zuinige motor, die groots presteert en met een verbruik van 1 op 18 bij een normale rijstijl ook nog eens zuinig is. Bent u op zoek naar een compacte SUV? Dan bent u welkom bij de volgende Hyundai- dealers voor meer – uiteraard vrijblijvende – informatie en/of een proefrit: Autogroep Twente met vestigingen in Enschede, Hengelo en Harbrinkhoek, Schippers in Rijssen en bij Herwers in Deventer.
Prijzen Hyundai KONA
Pluspunten
+ Geweldige rij-eigenschappen
+ Comfortabele hoge zit
+ Uitstekende 1.0 T-GDI benzinemotor
+ Krell audiosysteem werkt optimaal
+ 5 jaar fabrieksgarantie
Benzine
1.0 T-GDI i-Drive € 21.995,-
1.0 T-GDI Comfort € 23.495,-
1.0 T-GDI Fashion € 26.495,-
1.0 T-GDI Premium € 26.495,-
1.6 T-GDI Fashion DCT € 34.995,
1.6 T-GDI Premium DCT € 38.495,-