We nemen plaats achter het functionele driespaaks stuur. Het dashboard is – net als overigens in de hatchback – zeer stijlvol afgewerkt. Verchroomde afwerkingslijsten en hoogwaardige materialen benadrukken de verfijnde sfeer. De horizontale indeling van het dashboard is gericht op een intuïtieve bediening. Via de optionele, ‘zwevende’ 8-inch touchscreen zijn alle navigatie-, connectiviteits- en mediafuncties te bedienen zonder dat de bestuurder zijn ogen van de weg hoeft te nemen. Het infotainmentsysteem ondersteunt Apple CarPlay, Android Auto en LIVE Services. Een draadloos inductielaadsysteem voor smartphones is optioneel leverbaar. Er is keuze uit twee audio-installaties, waaronder het premium audiosysteem met 5-inch LCD-scherm, Bluetooth-connectiviteit, My Music-functionaliteit en geïntegreerde achteruitrijdcamera. Op het gebied van veiligheid is de Hyundai veel verder dan de meeste concurrenten in het populaire C-segment. De auto is standaard uitgerust met Autonomous Emergency Breaking, Driver Attention Alert, High Beam Assist en Lane Keeping Assist System.
Stilte
We gaan op pad en het eerste wat opvalt is de stilte. De krachtige 1.4 T-GDI motor doet zijn werk fluisterend. En dat maakt het rijden meteen relaxt. Op de snelweg kan deze Hyundai i30 Wagon uitstekend mee in het verkeer. Hij trekt lekker vlot op en ook als we de toegestane 130 km per uur rijden, blijft de motor rustig zijn werk doen. We rijden richting de Holterberg en pikken en passant een stuk mee van de bochtige wegen in het rustieke West-Twentse landschap. De i30 Wagon voelt zich ook thuis op de door het landschap slingerende wegen. De wagen doet precies wat ik van hem verlang. Ik besef me niet eens dat het pas de eerste keer is dat ik achter het stuur zit van deze Hyundai i30 Wagon. Zo vertrouwd voelt-ie aan.
Motoren
Er is keuze uit twee zuinige benzinemotoren en een dieselmotor. Het benzinegamma bestaat uit een driecilinder 1.0 T-GDI (120 pk) en de genoemde viercilinder 1.4 T-GDI-motor (140 pk). Dieselen kan met een efficiënte viercilinder 1.6 CRDi (110 pk). Als we na een middagje ontspannen rijden de auto weer keurig afleveren bij de dealer, geven we toe dat deze Hyundai i30 Wagon een schot in de roos is. Wie op zoek is naar een praktische en fraai vormgegeven stationwagon, zou zeker deze Hyundai i30 Wagon eens moeten uitproberen. De prijs/kwaliteitverhouding is dik in orde en het comfort van de wagen is van premiumkwaliteit. Dat geldt uiteraard ook voor de hatchbackversie, die sinds begin van dit jaar verkrijgbaar is.