De afgelopen jaren zijn steeds meer nieuwe fabrikanten op de automarkt gekomen. Zo zijn ook steeds meer technologiebedrijven geïnteresseerd in de overstap naar deze branche. Nieuwste kandidaat: Huawei. Het bedrijf, het beste bekend vanwege de telefoons in ons land, investeert dit jaar 1 miljard dollar in elektrische auto’s.
Dat een bedrijf als Huawei interesse heeft in de automotive sector is niet echt raar; auto’s worden steeds slimmer met veel high-tech innovaties. Kennis die Huawei zeker in huis heeft. Bovendien is diversificatie van activiteiten vanuit een ondernemersperspectief ook wenselijk: wanneer je in meerdere branches actief bent, ben je robuuster dan wanneer je in één branche zit. Precedenten zijn er te over; zo maakte Mitsubishi naast auto’s ook alles van vliegtuigen tot telefoons en groot grondverzet. Voormalig automerk Daewoo maakte naast de auto’s ook artillerie voor het leger. En binnen de technologiebranche: telefoongigant Nokia begon ooit met de productie van rubber laarzen.
Samenwerking
Uiteraard gaat Huawei niet letterlijk het wiel opnieuw uitvinden; zij werken samen met de Chinese GAC en BAIC-autogroepen voor de productie van toekomstige voertuigen. Huawei heeft de ambitie om elektrische auto’s te gaan produceren met een actieradius van 1.000 kilometer, waarvoor zij al de benodigde technologie in huis zouden hebben.