In de nieuwe HR-V is 20 jaar ervaring met hybride technologie terug te vinden. Kennis die werd opgedaan met de personenvoertuigen én in de Formule 1. De HR-V heeft het e:HEV systeem bestaande uit twee motoren. Dit zorgt ervoor dat er zuinig wordt omgegaan met brandstof en emissies laag zijn, maar dat de HR-V wel de dynamische prestaties heeft die van een Honda verwacht mag worden.
“Aan de gesprekken die we met klanten hebben, merken we dat men op zoek is naar duurzamere vormen van vervoer”, aldus Daan Wesselink van de vestiging van Honda Wesselink in Deventer. “Men wil daarnaast ook het gemak van een auto met brandstofmotor. Honda heeft dit verenigd in onder meer de HR-V.” Kiezen voor een nieuwe HR-V met alleen een brandstofmotor zit er overigens niet in, alleen uitvoeringen met de geavanceerde e:HEV hybride aandrijflijn worden op de markt gebracht. De HR-V heeft een totaal vermogen van 131 pk, een koppel van 253 Nm, een CO2-uitstoot van 122 g/km en een verbruik van 5,4 l/100 km. Vanuit stilstand wordt in 10,6 seconden een snelheid van 100 km/u bereikt.
Daan: “De hybride techniek is voor veel klanten niet alleen de reden om verliefd te worden op de nieuwe HR-V. Het eerste wat men ziet, is het exterieur. De looks van de HR-V is waar men in eerste instantie door aangetrokken wordt. En ik kan ze geen ongelijk geven!” De HR-V heeft een kenmerkend compact SUV-design, geïnspireerd op een coupé. Naadloos, strak en modern zijn woorden die passen bij de nieuwe Honda HR-V. Schoonheid zonder afbreuk te doen aan comfort en gebruiksgemak. De exterieur van de HR-V heeft gladde oppervlakken waaraan onder andere een scherpe horizontale schouderlijn, die loopt vanaf koplampen tot de achterlichten, toegevoegd is. Het exterieur oogt eenvoudig en strak, maar is zeker niet saai. Dit komt onder meer door de opvallende en mooi vormgegeven grille. De grille wordt niet door een kader omgeven, maar loopt naadloos over in de carrosserie. De grille en de koplampen, die doorlopen in de voorste zijpanelen, vormen één lijn waardoor de nieuwe HR-V optisch breder oogt. Die horizontale lijnen zijn ook weer zichtbaar aan de achterzijde van de auto. De HR-V heeft aan de achterzijde twee horizontale lijnen lopen. De eerste is die van de verlichting en de tweede wordt gevormd door de achterbumper. Verder is de geïntegreerde handgreep weer een mooi voorbeeld van de strakke vormgeving.
Het interieur van de nieuwe Honda HR-V is ruimtelijk, niet alleen gevoelsmatig, maar inzittenden hebben daadwerkelijk meer ruimte dan in de vorige generatie. Zo is door aanpassing van de rugleuning van de achterbank meer ruimte voor de passagiers gecreëerd. Door aanpassing van de stijlen van de carrosserie, is het raamoppervlak groter en het interieur lichter. De HR-V wordt hierdoor niet daadwerkelijk groter, maar zo voelt het wel.
“Al het moois van de gloednieuwe HR-V is pas goed te ontdekken in onze showroom of tijdens een proefrit”, aldus Daan. “Ik nodig hierbij iedereen van harte uit om langs te komen. De nieuwe HR-V is er begin volgend jaar, maar we hebben hier vele, mooie Honda’s!” Honda Wesselink is te vinden aan de Solingenstraat 7 in Deventer, Laan van de Dierenriem 35 in Apeldoorn of Hoofdweg 20-22 in Emst mogelijk.