Als je wilt weten hoe veilig een auto is, dan zorg je ervoor dat de auto botst en kijk je wat de schade is. Dat wordt gedaan bij de Euro NCAP veiligheidstest. De Honda Jazz heeft deze test glansrijk doorstaan en scoort de maximale beoordeling van 5 sterren.
Natuurlijk is de veiligheidstest wel uitgebreider. Er wordt bijvoorbeeld bij verschillende type aanrijding, zoals een frontale aanrijding, gekeken welke impact dat heeft op de inzittenden. Ook wordt gekeken naar hoe effectief de systemen van een auto zijn in het voorkomen van een aanrijding met kwetsbare verkeersdeelnemers.
Airbags
Om de inzittenden te beschermen is de Honda Jazz met diverse airbags uitgerust. In totaal wel tien. De meest vernieuwende is toch wel de airbag die verwerkt is in de bestuurdersstoel. Deze vormt zich in een bocht om de bestuurder heen en voorkomt dat bij een aanrijding van opzij de bestuurder en bijrijder direct met elkaar in contact komen. Bij de Jazz is deze airbag standaard! Verder zorgen bij een zijdelingse aanrijding de hogere middenarmsteun en de gordelvoorspanners voor bescherming en minder zijwaartse beweging van de inzittenden. Ook passagiers op de achterbank worden beschermd tegen letsel bij een aanrijding van opzij door airbags die een harde klap tegen de deur voorkomen. Deze zijn speciaal ontwikkeld om in de Magic Seats van de Jazz te passen.
Actieve functies
Een lange rit kan ervoor zorgen dat u door vermoeidheid net wat minder alert bent dan u zou willen. Dan kunnen de veiligheidssystemen van de Jazz ongelukken voorkomen. Zo zorgt de Adaptive Cruise Control ervoor dat u altijd voldoende afstand houdt van de voorligger, ook wanneer deze remt en u het niet zo snel in de gaten heeft. Met de Lane Keeping Assist blijft u netjes tussen de lijntjes en bij een dreigende aanrijding met voetganger remt de Jazz zelf af. Dit laatstgenoemde systeem ziet voetgangers en fietsers ook wanneer het donker is en er geen straatverlichting is.
Verbeterd zicht
De Honda Jazz heeft een panoramische voorruit. De ruit tussen de voorruit en het portier staat niet meer haaks op de voorruit en in het verlengde van het portier. De schuin geplaatste ruit samen met een smallere stijl geeft een beter zicht op de omgeving.
Carrosserie
Dat de carrosserie alleen ontworpen wordt om een auto een mooie uitstraling te geven, is bij de Jazz niet het geval. Natuurlijk streelt de Jazz het oog, maar bij het ontwerpen van de carrosserie is er bijvoorbeeld ook gekeken naar hoe de energie bij een frontale botsing verdeeld kan worden over de volledige breedte van de auto. Dit beschermt de inzittenden van de Jazz en vermindert de impact van de aanrijding op het andere voertuig.
Totaal plaatje
Niet alle aspecten die ervoor zorgen dat de Honda Jazz de vijf sterren in de vernieuwde Euro NCAP veiligheidstest dubbel en dwars verdiend heeft zijn hier benoemd. De Jazz is zeker wel één van de veiligste voertuigen van dit moment. Voor alle ins en outs over de Honda Jazz gaat u naar Honda Wesselink aan de Laan van de Dierenriem 35 in Apeldoorn en aan de Solingenstraat 7 in Deventer. Of kijk op de site www.honda-wesselink.nl.